8 stressmoment efter semestern

– så tacklar du dem

RELATIONER
Stressdoktorn och beteendevetaren Tomas Danielsson.
Foto: LINA ÖSTLING
Stressdoktorn och beteendevetaren Tomas Danielsson.

Högen

Det jobb – eget eller andras – som inte hanns med före semestern och som ligger på hög och väntar när du kommer tillbaka. Nu pockar den på din omedelbara uppmärksamhet, och påminner dessutom om hur stressigt det var före semestern. Blotta anblicken av Högen ger magsårsvarning.

Stressdoktorns råd:

Dela upp högen i tre delar: ”Måste åtgärdas nu”, ”måste åtgärdas” och ”vid tillfälle”. Annars blir du stressad bara av mängden, och det går åt mer energi till att rota runt än att beta av uppgifterna. Den första, viktigaste högen bör innehålla högst fem saker, annars har du inte prioriterat tillräckligt hårt. Och i den minst viktiga högen kommer du antagligen upptäcka att det är mycket som efter hand kan gå i papperskorgen.

Informationsglappet

Har det hänt en massa viktiga saker när du var borta? I de flesta jobb ingår det att vara uppdaterad med det senaste. Om det saknas bra rutiner för informationen på arbetsplatsen, är det lätt hänt att du nu känner dig som en skållad råtta på språng mellan olika avdelningar för att få överblick.

Stressdoktorns råd:

Tona ner ditt kontrollbehov. Drabbas inte av panik om du inte för egen maskin lyckas få full koll på läget direkt när du kommer tillbaka. Det brukar lösa sig naturligt. Ärenden som är passé blir automatiskt historia, och ärenden som är viktiga kan du lita på att du blir informerad om. Så varför lägga energi på allt som har hänt under resans gång?

Den olidliga kollegan

Arbets”kamraten” som du njöt av att slippa se under semestern sitter kvar på andra sidan skrivbordet med en uppsyn som om det var i går ni sågs. Semestern känns som bortblåst.

Stressdoktorns råd:

Nu, efter ledigheten, har du ett bra tillfälle att förbättra relationen. Det gör du inte genom att bre på om vilken fantastisk semester du har haft, speciellt inte om kollegan själv jobbat under tiden. Fråga i stället – det är ett enkelt och bra tips för hur man kommunicerar för att utveckla en relation: ”Har det hänt något intressant eller kul de här veckorna?” Gör pauser i samtalet, så att den andra får möjlighet att prata, lyssna till ”det lilla” i tillvaron, småsaker som har hänt. Då lär ni känna varandra.

Den stressade chefen

Din arbetsledare – som själv just kommit tillbaka från sin fantastiska utlandssemester, där han/hon lytt alla välmenande råd att göra sig fullständigt oanträffbar – inser att arbetet har stannat av under sommaren. På första personalmötet deklarerar densamma i falsett att ”nu får vi bita ihop, allesamman, och riva av det här med gemensamma krafter”.

Stressdoktorns råd:

Det är lätt att ge rådet att säga nej, men i praktiken är det naturligtvis inte alltid lätt att sätta gränser mot en krävande arbetsledning. Vädja till chefen att förvalta ”kapitalet” på arbetsplatsen – dvs er som jobbar där. En bra chef är steget före sina anställda när det gäller hur de mår och vad de orkar. Han frågar i ordningen: ”Hur mår ni, vad behöver ni, sedan kör vi!” En mindre bra chef går ut hårt från början: ”Nu är det mycket efter semestern – nu kör vi så det ryker!” Med resultatet att alla är slutkörda i oktober.

Dygnsrytmen

Första veckan på jobbet, och du är supertrött. Det känns som att resa sig ur sängen när du ska upp på morgnarna, och lika svårt är det att komma i säng i tid. Annat var det under de lediga dagarna när det var tillåtet att vakna till Lunchekot, och du med gott samvete kunde somna framför tv:n till det sista programmet.

Stressdoktorns råd:

Det är naturligt att vara utschasad första veckan. Det betyder inte att du är på väg att bli sjuk eller har haft en dålig ledighet. Omställningen i rytmen gör dig helt enkelt trött. Ställ in så många aktiviteter som möjligt vid sidan av jobbet, inse att du är tom i skallen. Sedan – efter någon vecka seller två – börjar du kunna fasa ihop fritid, jobb och familj igen.

Ebb i kassan

Ekonomin var kanske pressad redan när du skulle beställa biljetterna till semesterresan. Och nu är den definitivt skjuten i sank.

Stressdoktorns råd:

Kom överens med dig själv eller din familj om att dra ner på utgifterna ett tag: gör klart för eventuella barn att det inte blir några kostsamma utflykter eller jippon, så att förväntningarna stämmer överens med verkligheten och ni slipper hamna i diskussion. Lista gärna nödvändiga och mindre nödvändiga utgifter så att du får koll på kassaflödet. Var ödmjuk om du pratar om din ekonomiska stress på jobbet – tänk på att det kan finnas de som har det riktigt knapert och som kanske inte ens haft råd att ta sig hemifrån på semestern.

Miljöomställningen

Från hängmattan till hetsen. Inomhus eller utomhus – på jobbet är du omgiven av människor, arbetsmaskiner eller surrande datorer. Normalt störs du kanske inte, men omställningen från en lugn semester i det gröna kan kännas väl häftig.

Stressdoktorns råd:

Ta kafferasten på gården om det går. Utnyttja rasterna och uppehållen i arbetstiderna – ta med någon arbetskompis på picknick på lunchen, eller åk och sola vid någon sjö mellan skiften. Undvik ”måsten” när du är ledig – det är inte hela världen att låta tvätten ligga eller disken stå hemma. Särskilt viktigt är det för dig som jobbar i tunga yrken, exempelvis vården, att värna om de lediga stunderna. Försök att inte bara tänka: ”Nu har jag jobbat två veckor för att det som vanligt är ont om folk. Jag orkar inte!” De tankarna blir ytterligare en stress. Ta vara på din ledighet, se fram mot den, försök att njuta av den!

Tristess

Vanans makt hotar att ta över när du väl är tillbaka i jobbrutinerna, och efter den här ledigheten inser du att du har tråkigt på jobbet. Kanske har du ett monotont arbete, eller så tycker du ändå att det mesta känns som en upprepning och mest handlar om att tjäna ihop till brödfödan.

Stressdoktorns råd:

Se över hur du egentligen mår på jobbet. Lista det som är bra och dåligt. Kanske har du drabbats av en tillfällig kris efter ledigheten som rinner av dig när du kommit i gängorna. Kanske är det något i arbetsmiljön som går att förbättra. Men det kan också vara dags att ta en funderare på om du kan byta jobb. Kanske går det till och med att lösa med en rockad på din arbetsplats? Ta ett samtal med chefen – det är värt ett försök. En bra chef är lyhörd för hur du har det.