10 steg till ett nytt, sexigt självförtroende

RELATIONER

1. Öva tolerans mot dig själv. Det kan ta tid att komma över genans och osäkerhetskänslor. När man har sex är man sårbar. Det är naturligt. Var snäll mot dig själv. Jämför dig inte med Cindy Crawford eller Britney Spears. Var medveten om medias inflytande, de kvinnor som uppträder i tv och på MTV är inte ett representativt urval av befolkningen.

2. Välj vackra kläder, det stärker ditt kroppsförtroende. Du kan till exempel ta en sidenkimono som smeker din hud. Ha den bara på dig då du gör övningarna så att du kommer att förknippa dessa kläder med positiv sinnlighet. Det är en stor gåva att ge sig själv en lyxig sidenpyjamas eller något plagg som får dig att känna dig sensuell och glad. Välj det som tilltalar dig och som skänker en känsla av lyx. Se till att den är öppen framtill. Många av övningarna kräver fysisk kontakt med dig och din partner eller bara för dig själv.

3. Våga bära urringat, höga klackar, rödare läppstift och nagellack. Våga gå omkring naken. Köp en lyxig bodylotion och känn hur din hud blir väldoftande och mjuk. Släng alla dina underkläder förutom dina favoriter och köp nya.

4. En av de vanligaste manliga såren är prestationsångest. Män är ofta så angelägna om att göra rätt att de blir spända särskilt kring könsorganet. På så vis avskärmar de sig från sin njutning. Dessutom finns en tendens hos många män att vara så inriktade på att ge sin partner njutning att de glömmer sig själva. Gör en smekövning där mannen är helt passiv och du aktiv. Du ger honom förspel under en halvtimme och slutar med att ge honom orgasm på det sätt du känner för.

5. Tankar på att kroppen inte är tillräckligt vacker leder till att man inte kan vara totalt hängiven när man älskar, och till ett förnekande av sexuella behov. Bryt det genom att:

Andas djupt och långsamt. Tänk på en särskilt underbar gång när du älskade eller något annat sinnligt skönt ögonblick.

Ta tid på dig. Det är ingen brådska. Upplev den kroppsliga njutningen pirret i kroppen, låren, magen underlivet.

Anknyt till lukterna. Minnet av huden. Beröringen. Dränk dig i en positiv upplevelse och vidrör din kropp på ett ställe som känns bra för dig. Det kan vara hjärtat, bröstet eller underlivet.

Känn nu beröringen. Låt den inpräntas i hjärnan så att du, närhelst du behöver bekräftelse på att du upplevt njutning och extas, kan återuppväcka denna upplevelse genom att med handen beröra detta ställe.

Skriv ned dina känslor i en dagbok.

6. Andningen. Andas djupt, långt ner i magen. Detta sätter dig i kontakt med dina känslor. Låt din andning styra dina kroppsrörelser så att det verkar som om din andning bär dina rörelser. Detta hjälper till att sprida förnimmelserna och upphetsningen i din kropp.

7. Gå och få massage regelbundet. Forskare i Göteborg har upptäckt att huden har ett ”smeksinne”. En speciell sorts känselnerver i huden som registrerar det lustfyllda i en klapp eller smekning. Du blir mer nöjd med din kropp om du låter den beröras.

8. Älska med din partner utan några fantasier eller att vänta på det rätta ögonblicket. Syftet med den övningen är att lämna över kärleksakten till kropparna. Då håller du ditt vanemässiga kontrollerandet på avstånd. Alla tankar som att jag har för små bröst, för stor mage tvingas bort. Älska så ofta ni kan. Sammanför kropparna och låt dem göra vad de vill.

9. Sätt er på golvet rygg mot rygg. Rör vid varandra med ryggarna, axlarna och huvudet. Hur är er kontakt? Är en mer dominerande? Vågar ni luta er mot varandra? Hur är kontakten i höjd med korsbenet och nedtill på ryggraden. Har längdryggen kontakt? Skulderbladen? Vad känner du av din partners rygg. Av hennes andning. Av hans värme. Hur känns ryggen jämfört med framsidan. Ofta är vi så fokuserade på framsidan att vi aldrig lyssnar till ryggen. Hur kommer hans rygg in mot dig, känns det mjukt, försiktigt eller aggressivt. Vågar du luta dig mot henne eller måste du vara ”stark” hela tiden?

Säg hur det känns. Vad ligger det för känsla i orden som sägs och avlyssnas på det sättet, rygg mot rygg.

10. Sätt er nu ansikte mot ansikte, med benen utsträckta och med fotsulorna mot varandra. Se in i varandras ögon. Andas. Prata med varandra. Vad känner ni nu?