"Det såg ut som munherpes"

Så drabbades nätläsarna av medlet

RELATIONER

Har haft jätteproblem en längre tid. Eftersom det oftast inte står någon utförlig innehållsförteckning på smink och dylikt, kan man inte heller veta exakt vad det är man reagerar mot.

Bla har jag fått jätteklåda av puder av ett billigt märke men även fina märken har gett utslag.

När man söker läkare ( i mitt fall då för utslag i ansikte främst runt ögonen) så kan man bara visa att man har kontaktallergi, dvs jag har alltså blivit överkänslig för "olika ämnen" i bla hudprodukter.

Min slutsats är i alla fall att ju dyrare kosmetika och hudkrämer är, inte är samma sak som bättre produkter.

Lena

En viss produkt har jag aldrig

kunnat använda utan svår klåda! Högst ofräsh produkt, tydligen.

Fick även remiss till hudklinik för en tid

sedan pga blåsor. Får även i ögonen av

vissa mascara-sorter. Undrar vad de innehåller?

Titti

Jag har märkt hudirritationer sen jag börjat använda en rengöringsgelé men jag trodde att det var stress på jobbet som orsakade rödnader och finnar.

Berna

Jag har i normala fall inte känslig hy i ansiktet. Efter att ha testat ett känt märke, blev jag dock totalförstörd i mitt ansikte.

Nu vet jag inte om MDBGN ingår i dessa produkter men det låter som att det skulle kunna göra det.

Problemen visade sig just genom klåda, rodnad, svullnad samt blåsor - det var hemskt, och jag såg framför allt hemsk ut!

Jag genomled preparaten under 4-5 dagar, sen blev besvären extrema. Det tog två veckor innan jag blev av med problemen.

Detta hände för 3 år sedan, efter detta har jag avrått alla jag känner att köpa det här märket. Förresten så misstänker jag att man kan ta bort nagellack med innehållet...

Therese

Jag fick fruktansvärda utslag på läpparna efter att ha använt ett läppstift.

Utslagen var små vätskefyllda blåsor som kliade når oerhört. Det såg ut som munherpes...urk.. =(

Jag testade läppstiftet en andra gång för att bli säker på att det var läppstiftet och inget annat.

Är det andra personer som har upplevt liknande?

Hanna

Jag har använt två sorters shampoo som har resulterat i att min hårbotten är totalförstörd. Allergin har också utvecklats till att jag är överkänslig mot fler schampoon, vilka jag ska kolla upp om de också innerhåller detta konserveringsmedel.

Jag fick en fruktansvärd klåda i hårbotten till en början som den blev sår av sedan utvecklades allt till en form av svamp. Svampen har nu torkat och hela hårbotten flagnar av, Min hårfrisörska blev chockad när hon fick se hur hårbotten såg ut. Nu har jag ett schampoo som jag köpt på en salong som ska hjälpa hårbotten att läka.

Jag kan inte gå med håret utsläppt på grund av av alla flagor från botten och jag har fällt mer hår än vanligt.

Paula

Jag har använt en duschcreme i över ett och ett halvt år. Sedan nästan ett år tillbaka har huden från mina fingrar och fötter lossnat hela tiden. Jag har även haft torra hudfläckar på armar och rygg. Har inte haft en aning vad det varit.

Jag har smörjt in mig med salvor och hudkrämer från apoteket men inget har hjälpt.

När jag såg artikeln på aftonbladets hemsida förstod jag direkt att det var konserveringsmedlet som orsakade hudlossningen och de torra fläckarna.

Lina