Så här ska dina glasögon se ut i vår, Madeleine

1 av 2 | Foto: HANNA TELEMAN
Modell: Gucci, 1711. Passar: Prinsessan Madeleine. ”Moderna, unilens, i ett enda glasstycke. för en som vill han en märkesvara som är känd över hela världen. En som lever med trender och skapar trender.”
RELATIONER

Glöm nätta små glasögon som knappt syns.

Senaste trenden är rejäla bågar, modell Sophia Loren.

Svenska folket köper två miljoner glasögon varje år och totalt omsätter handeln fyra miljarder kronor. Glasögon blir alltmer trendbetonat vilket är tydligt på mässan Optik 2003 som startar i dag på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Det är fortsatt modernt med tonat glas. Lätta titanbågar börjar ersättas av plast, och för den trendkänslige ska det vara färgstarka, kraftiga glasögon.

Byter vart tredje år

Sex miljoner svenskar har glasögon och vi byter i snitt vart tredje år.

- Äldre män byter aldrig glasögon, medan yngre storstadsmänniskor byter ofta, säger Lennart Uhlman, vd Sveriges optikleverantörers förening, som arrangerar mässan.

Intresset för solglasögon är större än någonsin.

- Det har blivit en del av utseendet, av klädseln, säger Uhlman. För att få en guide i trenddjungeln bad Aftonbladet utställarna Sarah Russell, Vivi-Ann Karlsson, Jonas Netter- ström och Carina Norman att välja ut moderiktiga glasögon till några av våra kändisar.

Här är deras tips.

Heléne Almqvist