Startsidan / Wendela

Kvinnor kör sämre på vintervägarna

Förklaring: Pojkar lär sig tidigt att sladda med cyklar och mopeder

GÖTEBORG

Kvinnliga bilförare klarar övergången från sommarväglag till vinterväglag betydligt sämre än män, visar statstik från Vägverket.

En förklaring kan vara att pojkar tidigt tränar sladdar med cyklar och mopeder, medan flickor sällan ägnar sig åt sådana övningar.

Vid en studie av 5 700 olyckor har statistiker Östen Johansson funnit att för varje singelolycka på barmark sker det 2,41 olyckor på vinterväglag för kvinnor, medan motsvarande relation för män är 1,66.

Johansson understryker dock att siffrorna inte säger någonting om hur bra kvinnor kör rent generellt i förhållande till män.

- Det är någon faktor som missgynnar kvinnor vid vintervägskörning, men det behövs mera forskning för att fastställa vad skillnaden beror på, säger Johansson till TT.

Han konstaterar dock att pojkar har större erfarenhet av att häva sladdar eftersom de tidigt övar sladdar med cyklar och mopeder.

- Sedan är pojkar allmänt mer intresserade av bilar. De håller reda på om bilen har ABS-bromsar, om den är fram-eller bakhjulsdriven och om den har dubb- eller friktionsdäck.

Männen kör

- Väldigt mycket gynnar pojkarna, säger Johansson.

Undersökningen innehåller inga data om den totala körmängden.

Den visar heller inte hur ofta det är mannen som sätter sig vid ratten när det är besvärligt väglag och om kvinnorna därmed får sämre övning i att behärska halkkörning.

- Det är en fördel att köra i alla väder, säger Johansson.

Annica Engbåge som är trafikskolelärare i Borås säger till Borås Tidning att hon inte är så överraskad av resultatet.

- Jag tror att männen klarar sig bättre när det väl händer. De är inte så rädda för att få en sladd.

 

Bilbyte en risk

Östen Johansson påpekar att risken ökar varje gång man kör en lånad eller hyrd bil eller minibuss eftersom de är olika det fordon man kör i vanliga fall.

Man vet exempelvis inte om fordonet sladdar med fram- eller bakdelen först.

När det gäller minibussar tillkommer dessutom att föraren sitter mitt över framaxeln. En sladd med framhjulen upplevs som besvärlig att häva eftersom vinkeln till ratten är ovan.

- Att häva en sladd med ovana rörelser är något helt annat än att köra sin egen bil på en halkbana där man förväntar sig att få sladd, säger Östen Johansson.

Benny Öinert/TT
Följ wendela