Fotbollförbundet fällt - annons var mansförnedrande

1 av 2
RELATIONER

Både Fotbollförbundet och Dagens Nyheter har fällts av Etiska rådet för könsdiskriminerande reklam.

I somras hade Fotbollförbundet en stor utomhuskampanj riktad till tjejer mellan 15 och 30 år. På reklambilderna satt tre tjejer. Texten löd: Killar i shorts ska upplevas live.

Den fälls för könsdiskriminering av män.

Etiska rådet: ”I reklamen förmedlas en bild av män som objekt utan ett motiverat samband med den marknadsförda produkten”... och ... ”framställer kvinnor som om de saknar intresse av idrotten i sig och snarare är intresserade av de män de kan se på fotbollsplanen.”

Dagens Nyheter fälls för könsdiskriminering av kvinnor för en egenannons för sina kontaktannonser. Den föreställer en tecknad kvinna där prickade linjer över bröst, midja, höfter och längd antyder ett måttband.

Etiska rådet: ”Kvinnan objektifieras genom den text och genom den bild som illustrerar annonsen. Intrycket av objektifiering förstärks av att man infört kroppsmått, som förlegat brukar anges som ett ideal för kvinnor, som en del av annonsen.”

Aftonbladet