Myrorna vill bli modehus

RELATIONER

Så här tycker Frälsningsarmén att vi ska klä oss i vår.

Kreationerna är tolkningar av kollektioner från de stora modehusen, som Yves Saint Laurent.

Och de kan köpas för några hundralappar.

trash Kilt och väst, en kreation inspirerad av trashdesignern Vivienne Westwood.
trash Kilt och väst, en kreation inspirerad av trashdesignern Vivienne Westwood.

I går inleddes Stockholms modevecka. Frälsningsarméns secondhandkedja Myrorna passade på att ha stor modevisning i Spegelsalen på Grand Hôtel.

Det är trångt runt catwalken och musiken dunkar ur högtalarsystemet. Modeller från olika Stockholmsagenturer går fram och tillbaka i skenet av fotoblixtar och starka strålkastare.

Mode ska sälja mer

Myrorna har sedan mitten av 1990-talet arbetat hårt för att tvätta bort loppisstämpeln. Secondhandkedjan ska förknippas med mode.

- Då säljer vi mer och får in mer pengar till Frälsningsarméns sociala arbete, säger Lars Beijer, marknadschef på Myrorna.

Till gårdagens modevisning hade Myrorna bjudit in tre stylister som med Myrornas insamlade kläder fick tolka sina favoritdesigner och modehus.

- Vi stämde träff på Myrornas centrallager där alla kläder sorteras. Där fick vi gå runt och botanisera, säger Ursula Wångander-Maiden, som låtit sig inspireras av modehuset Comme des Garçons.

Kläderna från modevisningen kommer att säljas i Myrornas butiker i Stockholm. Där kan man få en Yves Saint Laurentinspirerad kreation för runt 300 kronor.

Gunnar Svensson