Snygg i håret – på egen risk

"Drullekontrakt" friar frisören från allt ansvar

RELATIONER

Ful i håret efter senaste frisörbesöket?

Då ska du vara glad att du inte bor i Australien.

Där vägrar frisersalongerna att ta på sig ansvaret för resultatet – och låter kunderna skriva på kontrakt innan de sätter sig i stolen.

ojdå, blev det fel? Frisörer i Australien tvingar sina kunder att skriva på "drullekontrakt" för att slippa stämningar (arkivbild)
Foto: sara ringström
ojdå, blev det fel? Frisörer i Australien tvingar sina kunder att skriva på "drullekontrakt" för att slippa stämningar (arkivbild)

I Australien ökar stämningarna mot frisörer. Missnöjda kunder går så långt som till domstol för att få ersättning för misslyckade permanenter, klippningar och färgningar.

Nu har frisersalongerna tröttnat. Ett flertal låter kunden skriva på ett kontrakt – där de tillkännager att de är medvetna om vad frisörbesöket innebär för risker och att resultatet kanske inte blir exakt som de tänkt.

En del tar till och med före– och efterbilder på kundens frisyr och använder som bevismaterial.

Ovisst resultat

En stor orsak till frisörernas åtgärd är en ny metod man använder för rakpermanent. Den innehåller starka kemiska medel och är väldigt dyr. Hur resultatet blir beror mycket på utomstående faktorer, till exempel om kunden tar någon medicin, om kunden behandlat sitt hår för nära inpå eller kort tid efter rakpermanenten.

Anthony Nader arbetar på salongen Raw i Darlinghurst:

– Vi talade om kontrakten med vår jurist och han tyckte att det var en strålande idé, säger han till Sydney Morning Herald.

Säkerhetsåtgärd

Anthony Nader har bett hundratals kunder att skriftligt uppge korrekt information om sitt hår och sedan signera.

– Det är en säkerhetsåtgärd. En del kunder har blivit lite skrämda men majoriteten tycker att vi är seriösa och att det är bra att vi tar deras hår på allvar.

Misslyckade färgningar

På en salong i Surry Hills planerar man att införa liknande kontrakt när det gäller kunder som misslyckats med färgningen hemma i badrummet och kommer in för att få problemet fixat.

– Det är mycket svårt att återställa, säger Sharon Maher på salongen Synergy.

Hon berättar att kunderna ofta inte förstår att det tar månader för håret att återhämta sig efter en grov missfärgning, och när frisören inte lyckas utföra något mirakel, blir kunden förbannad.

Brännsår

De senaste åren har frisörerna fått kämpa med ett stort antal stämningar.

I augusti förra året stämde en kvinna sin frisör efter att ha fått brännsår i hårbottnen och drabbats av hårfall efter, vad hon påstod, en misslyckad permanent. År 2001 ansåg en annan kvinna att hon fått psykiska besvär, huvudvärk och börjat tappa hår efter en hårförlängning med så kallade extensions.

Hanna Blanksvärd