”H & M har gått över gränsen”

Anorexiexpert dömer ut senaste modellen

1 av 2 | Foto: JOEY ABRAITYTE
”De här bilderna påverkar de unga tjejer som är i riskzonen”, säger Anna Maria af Sandeberg.
RELATIONER

I veckan kom nya larmrapporter om ätstörningar - allt fler och allt yngre flickor drabbas av anorexi.

Samtidigt presenterar H & M sin vårmodell - smalare än någonsin.

- De har definitivt gått över gränsen, säger Anna Maria af Sandeberg, sektionschef på Centrum för ätstörningar.

H & M menar att den 47-åriga tvåbarnsmamman och modellen Iman passar bra in på vårens etniskt inspirerade kollektion.

Att en anorexiexpert dömer ut henne som väl mager tar de med ro.

- Det är ett yrke att vara modell och de är ofta längre än genomsnittet vilket gör att de ser magrare ut, säger Anna Bergare, pressansvarig på H & M.

Iman är 175 centimeter.

Anna Maria af Sandeberg är starkt kritisk till årets val av modell.

"Var är alla normala tjejer?"

- Hon är på tok för mager och ser ut att helt sakna underhudsfett. Var är alla vackra människor som ser normala ut?

Om reklamkampanjer och medias idealbilder av kvinnokroppen påverkar andelen som drabbas av anorexi är omtvistat. Forskning på hur framför allt riktigt unga flickor påverkas av reklambilder saknas fortfarande.

"Noga att de ser sunda ut"

- Det man kan säga är att de

här bilderna påverkar de unga

tjejer som är i riskzonen. Som

har låg självkänsla och är på

väg att söka sin identitet. Men de kan aldrig vara den enda orsaken till att någon drabbas av anorexi, säger Anna Maria af Sandeberg.

I samband med att H & M lanserade Anna Nicole Smith inför julhandeln 1993, gick man ut och sa sig slå ett slag för mulliga modeller och ett bredare kvinnoideal.

Vad hände med de goda avsikterna?

- Vi tycker att det är viktiga frågor och vi tänker på dem när vi väljer modeller. Vi är noga med att våra modeller ser sunda och hälsosamma ut, säger Anna Bergare.

Anna Bengtsson