Klädjätten säljer push-up behå till småflickor

”Det finns även vuxna som har så små storlekar”

1 av 3 | Foto: Anders Carlsson
Tror du att målgruppen för de här behåarna är vuxn Paula Gaufiin, 28, sjuksköterska, Stockholm, och Beata, 7: Mamma: Nej. Jag tror att målgruppen är yngre flickor. Vuxna kvinnor är inte så små. Nu blir det att bojkotta. Beata: De är fina. Men det är bara äldre som ska ha behå.
RELATIONER

Klädjätten Lindex säljer vadderade barn-behåar i höst.

Ytterst små storlekar, märkta Disney och dekorerade med Mimmi Pigg-figurer och andra sagomotiv.

Vadderingen gör att även de som ännu knappt fått små knoppar kan se ut som om hon hade riktiga bröst.

Den minsta storleken är 65 AA. Den ser ut att passa en nio-tio-elvaåring.

Enligt expediten i den Lindex-butik Aftonbladet.se talade med såldes behåarna till flickor från tolvårsåldern och uppåt.

Aftonbladet har tidigare uppmärksammat affärskedjor som sålt vuxenunderkläder, som stringtrosor, i barnstorlek. De plockades då bort ur sortimentet.

Lindex presschef, Ulrika Danielson, säger till Aftonbladet.se att behå-modellen riktar sig till kvinnor i alla åldrar.

- Det finns även vuxna kvinnor som har så små storlekar.

Designen är utpräglat barnslig, med figurer ur Disney-världen. Det ligger väl nära till hands att dra slutsatsen att målgruppen är flickor i sagoboksåldern?

- Vi har tagit ett ställningstagande. Unga flickor ska kunna köpa sin första behå hos oss.

Tycker du inte att ni bidrar till att sexualisera modet för småflickor när ni säljer vadderade behåar till dem?

- Det finns absolut inte någon sån tanke. Vadderad behå ligger i modebilden.

Men barn- och familjeministern, Berit Andnor, blir upprörd när hon hör talas om barn-behåarna.

- Det är förfärligt, oerhört upprörande att man ägnar sig åt sådant här.

- Det jag reagerar på är att det så tydligt inriktar sig på unga flickor. Det är ett led i sexualiseringen av unga flickor.

Håller du med din norska kollega, Laila Dåvøy om att butiken borde bojkottas?

- Det är nog inte så enkelt. Våra ungdomar möter den här sexualiseringen på en rad områden. För mig handlar det om att vi måste uppmärksamma det som sker, vi måste nå de unga och skapa opinion.

Även Camilla Thulin som är expert på underkläder för kvinnor och själv sytt och formgivit behå och underkläder i många år, tycker illa om barnbehåar.

- Det låter smaklöst. 65 AA-kupor är vad små japanskor har. Så små storlekar är inte ett dugg vanligt bland andra märken, finns knappt utom bland de riktigt exklusiva, säger hon till Aftonbladet.se.

Hon anser att det enbart handlar om kronor och ören.

- Det är fruktansvärt cyniskt. Bara ytterligare en målgrupp att tjäna pengar på. Vad som framförallt behövs är ju dessutom fina behåar i riktigt stora storlekar, det är det ont om.

- Låt barnen vara barn så länge som möjligt. Det är svårt nog att vara ung kvinna idag.

Simone Söderhjelm