Kändisar hetast i modebranschen

Modehusen sparkar super- modellerna och anlitar film- och popstjärnor istället

1 av 3
Jennifer Lopez är Louis Vuittons nya ansikte.
RELATIONER

J.Lo för Luis Vuitton, Christina Aguilera för Versace och Missy Elliot och Madonna för Gap. Supermodellernas tid är förbi. Nu är det film- och popstjärnor som gäller för de stora modehusen.

För inte så länge sedan var det tabu att ”sälja” sig till ett varumärke, åtminstone om du var en artist med integritet. Det gäller inte längre. Den ena skådespelaren efter den andra skriver mångmiljonkontrakt med stora kosmetika-, mode- eller läskedrycksmärken.

– Kändisar i reklam är inte något nytt, men vårt behov av dem har ökat. Det vet reklambranschen, säger Stephanie Dumont, författare till boken ”Trubbel” som handlar om reklamvärlden, till Verdens Gang.

– Folk känner igen kändisar, i motsats till modeller. De kan koppla dem till filmer, musikvideos och privatliv.

Kurvor och glamor

Louis Vuitton har ersatt den supermagra modellen Eva Herzigova med kurviga och betydligt mer glamorösa Jennifer Lopez. Arvodet är hemligt men Lopez ska ha fått flera miljoner kronor för uppdraget. Dessutom får hon fri tillgång till Vuittons lager.

Fästmannen Ben Affleck vill inte vara sämre. I juli skrev han på ett avtal för att bli Lóreals nya ansikte.

– Ben representerar en ny generation män som har en stark personlighet men ändå vågar visa att de är måna om hur de ser ut, säger en talesman för kosmetikakedjan.

Kontraktet ska enligt Verdens Gang vara värt 1,5 miljoner dollar.

Sommarens kupp

Det amerikanska klädmärket Gap har kanske gjort sommarens kupp. De har både Madonna och Missy Elliot i sin nya kampanj. Förutom en check på 6,2 miljoner pund har Madonna också sett till att hennes barnböcker ska säljas i Gaps butiker.

Donatella Versace föll pladask för Christina Aguilera när hon såg popstjärnans solbrända och platinablonda sommarlook.

– Om jag var 20 år yngre skulle det ha varit jag, sa Donatella Versace om valet av Christina som sin nya representant.

Det enda märket som verkar gå tvärtemot strömmen är H&M. Från att ha anlitat Kylie, Johnny Depp och Salma Hayek för några år sedan, är det modellerna Heidi Klum och Jerry Halls om syns i sommar och höst.

Jenny Lindblom