Reklamen - allt mer kränkande

FÄLLD: Ikea På bilden syns fyra kvinnor som äter middag medan en man ligger i en bäddsoffa med en öl. Längst ner står texten "8 av 10 kvinnor odlar soffpotatis". Ikea menar att bilden är tagen med glimten i ögat och visar att rummet kan användas på flera sätt samtidigt. Rådets motivering: Mannen framställs som ointresserad av social samvaro och enbart intresserad av att se på tv med snacks och öl. Det ligger en stark nedvärdering i denna schabloniserande reklam där män framställs på ett fördomsfullt och kränkande sätt.
FÄLLD: Ikea På bilden syns fyra kvinnor som äter middag medan en man ligger i en bäddsoffa med en öl. Längst ner står texten "8 av 10 kvinnor odlar soffpotatis". Ikea menar att bilden är tagen med glimten i ögat och visar att rummet kan användas på flera sätt samtidigt. Rådets motivering: Mannen framställs som ointresserad av social samvaro och enbart intresserad av att se på tv med snacks och öl. Det ligger en stark nedvärdering i denna schabloniserande reklam där män framställs på ett fördomsfullt och kränkande sätt.
RELATIONER

Antalet anmälningar av sexistisk reklam ökar stort.

I år beräknas antalet öka med 35 procent jämfört med förra året.

- Hittills har vi fällt nio publicerade annonser men många ligger för behandling, säger ERK:s sekreterare Jan Fager.

Både antalet anmälningar och antalet fällningar av sexistiska, könsdiskriminerande annonser till Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, har ökat.

Anmälningarna kommer främst från privatpersoner. Varje anmäld reklam bedöms av minst åtta personer innan ett beslut fattas.

- Personligen tror jag inte att förekomsten av dålig reklam har ökat. Däremot är människor mer uppmärksamma på schablonisering och objektifiering, säger Jan Fager.

De här reklamkampanjerna har också blivit fällda

Juridiska Föreningen, Stockholms universitet. Affischen är marknadsföring av en herrmiddag.
Juridiska Föreningen, Stockholms universitet. Affischen är marknadsföring av en herrmiddag.
Stima Hushållsmaskiner. Anmälaren anser att annonsen för tvättmaskinen är schabloniserande då den förutsätter att det är kvinnan som sköter tvätten i ett hem, medan mannen ska roa sig med den medföljande DVD-spelaren.
Stima Hushållsmaskiner. Anmälaren anser att annonsen för tvättmaskinen är schabloniserande då den förutsätter att det är kvinnan som sköter tvätten i ett hem, medan mannen ska roa sig med den medföljande DVD-spelaren.
Maxpuls gym. Annonsen avser ett årskort på ett gym. Anmälaren anser att kvinnan framställs som sexobjekt.
Maxpuls gym. Annonsen avser ett årskort på ett gym. Anmälaren anser att kvinnan framställs som sexobjekt.
Östenssons livs. Bilden visar en naken kvinna som ligger på ett bord täckt av frukter.
Östenssons livs. Bilden visar en naken kvinna som ligger på ett bord täckt av frukter.
C/o Stockholm Retail. Företaget marknadsför skönhetsprodukter.
C/o Stockholm Retail. Företaget marknadsför skönhetsprodukter.

Kriterier för ett fällande

Antal anmälda annonser till ERK:

Antal fällda:

Anja Sundberg