Familjerådgivarens bästa tips

– så blir du bättre på att gräla

RELATIONER
Sök hjälp om du slåss, lyder familjerådgivarens råd. Men om din relation bara är lite småkrasslig - prata med vänner och läs en bok om relationer innan du springer till familjeterapeuten.
Foto: Per Björn
Sök hjälp om du slåss, lyder familjerådgivarens råd. Men om din relation bara är lite småkrasslig - prata med vänner och läs en bok om relationer innan du springer till familjeterapeuten.

Lyssna.

Byt inte ämne. Ett gräl om vem som ska diska kan lätt sluta i något helt annat: "Typiskt dig, du är precis som din mamma." Håll fast vid det du pratar om!

Byt "du-påstående" mot "jag-budskap". Säg "Jag känner att du inte respekterar mig när du så ofta kommer för sent när vi har bestämt en tid" i stället för "Varför kommer du aldrig i tid?". Budskapet är detsamma, men partnern slipper gå i försvarsställning. Om du berättar hur du känner i stället för att anklaga blir du mer delaktig. Skulden läggs inte enbart på partnern och problemet blir något ni måste lösa tillsammans.

Gå inte till personangrepp. Den som blir sårad tar lätt till en ännu större bomb själv, grälet trappas upp och leder ingenstans. Du säger bara saker du kommer att ångra senare.

Berätta inte om alla besvikelser. Dra inte upp alla exempel på din partners dåliga sidor samtidigt. Åtminstone inte genom att säga "Ska du säga som "" eller "Jamen du är ju inte mycket bättre ""

3 små frågor som kan förhindra bråk

Slåss du? Sök hjälp!

Enkät