Succé för Rosa bandet

Kampanjen gav 24 miljoner till forskningen om bröstcancer

RELATIONER

Cancerfondens och Aftonbladets kampanj Rosa bandet blev en succé.

27 475 000 kronor samlades in till bröstcancer-forskningen.

Och 400 000 svenskar köpte rosa band.

PÅ TURNÉ Anna Helleblad var en av de kvinnor som medverkade i Aftonbladets artikelserie om bröstcancer. Bilderna på Anna och hennes lille Olle togs av Aftonbladets fotograf Maria Östlin och ställs nu ut på Cancerfonden och sedan runtom i Sverige. "Jag ville avdramatisera bröstcancer", säger Maria Östlin om sina bilder.
Foto: SARA RINGSTRÖM
PÅ TURNÉ Anna Helleblad var en av de kvinnor som medverkade i Aftonbladets artikelserie om bröstcancer. Bilderna på Anna och hennes lille Olle togs av Aftonbladets fotograf Maria Östlin och ställs nu ut på Cancerfonden och sedan runtom i Sverige. "Jag ville avdramatisera bröstcancer", säger Maria Östlin om sina bilder.

- Förra året sålde vi bara ett par tusen band, säger informationschef Johan af Donner på Cancerfonden.

I fredags stängde Cancerfonden sin Rosa bandet-sajt. Johan af Donner räknar med 30 miljoner kronor när alla pengar kommit in.

Under en enda kväll - 8 oktober - samlades 27 miljoner kronor in till bröstcancerforskningen under tv-galan "Bara Bröst".

- Det är rekord på en kväll, säger Johan af Donner.

Pengarna går bland annat till tre nya tjänster inom bröstcancerforskningen. Tjäns-terna kommer att sträcka sig över fyra år.

"Avgörande"

Aftonbladet skrev i nio dagar om bröstcancer, samlade in pengar från läsare och sålde rosa band tillsammans med Ica.

Vilken betydelse har Aftonbladet haft för Rosa bandet-kampanjen?

- Avgörande. Jag påstår att Cancerfonden inte hade fått så stor medial genomslagskraft med Rosa bandet utan Nordens största tidning - Aftonbladet - och er sajt aftonbladet.se, säger Johan af Donner.

"Enorm kampanj"

Lika glad är Bengt Westermark, professor i tumörbiologi och ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd.

- En enorm kampanj. Blandningen av allvar och humor i Aftonbladets artikelserie var fantastisk. Insamlingen gav mer än vi hade vågat hoppas på, säger han.

Kampanjen avslutas med en utställning av de bilder som Aftonbladets Maria Östlin tog av bröstcancerdrabbade kvinnor.

- Vi ville göra något mer av den fina reportageserien i Aftonbladet, säger Cancerfondens pressredaktör Gitte Strindlund.

Utställningen visas i Cancerfondens lokaler i Stockholm 27 november-5 december.

Den vandrar sedan runt till de 30-tal föreningar inom Bröstcancerföreningarnas riksorganisation.

Mary Mårtensson