Vilken Carola gillar du bäst?

Två av tre läsare föredrar den riktiga Carola

1 av 2 | Foto: hanna TELEMAN
Den riktiga Carola. Den här bilden togs i augusti i år vid ett uppträdande i Furuviksparken.
RELATIONER

Aftonbladets läsare föredrar den riktiga Carola framför den fixade. Ungefär 67 procent svarar att de gillar Carola bättre på bilden där hon inte är retuscherad.

Två av tre läsare svarade att de föredrar den riktiga Carola när Aftonbladet.se frågade vad de tycker om nya klädkampanjen med Carola som frontfigur. På bilderna som sitter uppklistrade runtom i landet syns en betydligt smalare Carola.

Enligt reklambyrån Catt och Co, som står bakom MQ’s reklamkampanj används en speciell teknik vid fotograferingen. En bild tas på underdelen och en på överdelen. De monteras sedan ihop.

- Det gör att hon ser längre ut. Det ser ut som om hon har längre ben och hon upplevs som smalare, säger Catt Olsson, art director på Catt och Co.

Inte ovanligt

Enligt henne är det vanligt med retuschering av modebilder och hon hävdar att Carola inte har ändrats mer än andra modeller.

- På ett par bilder har midjan möjligtvis minskats något, men inget dramatiskt, säger hon.

Varför måste Carola se smalare ut än hon är?

- Det är rådande skönhetsideal som gäller. Om man ska fungera på en kommersiell marknad så måste idealet uppfyllas. Jag ser själv hellre vackra bilder som gör att jag får drömma mig bort än en realistisk bild. Valet av Carola kan man se som lite kontroversiellt. Vi hade kunnat välja en person som var smalare från början, men vi vill ha folkliga modeller, säger Catt Olsson.

Anpassa branschen - inte människan

Maud Kerzendörfer, delägare i Synkcasting och med 20 år i branschen tycker att det vore kul om någon vågade bryta mot de ideal som råder.

- Det är dags att branschen anpassar sig efter hur människor ser ut istället för att anpassa människan till branschens ideal, säger hon.

Hon tycker gott att man kan vara lite upprorisk och motsträvig och inte ta efter andras värderingar. Att det inte fungerar om man arbetar kommersiellt håller hon inte med om.

- Jag tror att branschen missar en stor kundgrupp. Det finns många människor som är av större modell och de behöver en förebild. Nu är de en bortglömd målgrupp, säger Maud Kerzendörfer.

Så tycker Carola

Brukar ni retuschera bilder på era modeller?

Lotta Zachrisson