Startsidan / Wendela

Kvinnorna är julreans vinnare

Experten: De är mer prismedvetna och kritiska som konsumenter

Kvinnorna är de största vinnarna under julrean. De handlar bäst och tryggast medan männen går i köpfällor år efter år.
Kvinnorna gör de bästa fynden på julrean.   Kvinnorna gör de bästa fynden på julrean. Foto: JESSICA GOW

Bara för att butikerna skyltar med rea behöver det inte betyda att man ska nappa på erbjudandena. Det norska konsumentombudet Bjørn Erik Thon synar julrean i sömmarna och varje år upptäcker han hur det bryts mot marknadsföringslagarna.

- Det råder inga tvivel om att kvinnor har högre shoppingkompetens än män. De är mer prismedvetna och kritiska som konsumenter. Många män ser inte prislappen, säger Trond Blindheim, sociolog och författare till boken ”Varför köper vi?”, till VG Nett.

”Män handlar egoistiskt”

Blindheim tvivlar inte på att kvinnorna är julreans vinnare.

- Vi vet vilka butiker som besöks av kvinnor och vilka som besöks av män. I de stora köpcentren är 70 procent av de som handlar kvinnor. Det är där de bästa erbjudandena finns, säger han.

Enligt Blindheim handlar kvinnor mest kläder till hushållet medan män köper elektronikprylar som de själva är sugna på, även om de inte är nedsatta i pris.

- När män handlar är det egoistiskt motiverat, medan kvinnor handlar med omsorg, gör trygga val och tänker på familjens bästa. Det är något butikerna drar nytta av. Vi får lite klagomål på klädbranschen och det är här man kan göra de bästa fynden, säger Blindheim.

Konsumentombudet håller med.

- Elektronikbranschen är vi däremot inte helt nöjda med. De har ofta lockerbjudanden i annonserna som är slutsålda när kunden kommer in i butiken, säger Thon.

Båda experterna menar att när kunderna väl är inne i butiken krävs det inte mycket för att de ska handla andra varor och det är huvudsakligen män som går på det.

Lotta Zachrisson
Följ wendela