Ny rapport: Dokusåpor får unga tjejer att se mer tv

Professor: Glädjande! Robinson och Big Brother är lika nyttiga som Aktuellt

RELATIONER

Fame Factory, Robinson, Big Brother. Explosionen av dokusåpor har lockat unga tjejer till tv-apparaten, visar en ny undersökning.

– Det är nyttigt, säger medieprofessorn Margareta Rönnberg.

Robban och Emma från Robinson hjälper unga med moraliska diskussioner, anser medieprofessor.
Foto: Björn Lindahl
Robban och Emma från Robinson hjälper unga med moraliska diskussioner, anser medieprofessor.

Att unga ser mycket på tv är en myt. 15-19-åringar är den grupp som tillbringar allra minst tid i tv-soffan. Det visar en undersökning som Göteborgs Posten gjort tillsammans med Mediamätning i Skandinavien. Men det finns en grupp som bryter mönstret – tjejer över 15 år har ökat sitt tv-tittande de senaste tre åren. Anledningen är framför allt dokusåpor.

– Det här är glädjande, dokusåpor är bra för ungdomar, säger Margareta Rönnberg professor i mediepedagogik. Hon har forskat i hur barn påverkas av tv och menar att serier som Robinson, Fame Factory och Big Brother är nyttiga för ungdomar.

– Dokusåpor är vår tids kyrka. Det är här den moraliska diskussionen förs om vad som är rätt och fel.

Är det farligt att se mycket på dokusåpor?

– Nej, absolut inte. Unga kopierar inte vad de ser på tv. Istället diskuterar de händelser, varför gjorde Emma si eller så, och tar avstånd från saker de inte tycker är rätt. Det är lika nyttigt som Rapport och Aktuellt.