Stringtrosor ute på hal is

Annonser med trosor anmäls som sexistiska

1 av 2
5-0 till AIK Annonsen inför derbyt mot Hammarby, där den grönvita spelaren har stringtrosor på sig, har anmälts till Näringslivets etiska råd, ERK, för att vara sexistisk. Men matchen vann AIK Hockey.
RELATIONER

Stringtrosor i reklam upprör.

I en annons bärs trosorna av tre tjejer - i en annan sitter stringen på en manlig hockeyspelare.

Båda har anmälts till ERK, Näringslivets etiska råd, för att vara sexistiska.

Vad är egentligen sexistisk reklam? Spelar det någon roll vem som är avklädd på bilden?

Det måste nu ERK ta ställning till. I AIK Hockeys annons inför derbyt mot Hammarby finns en bild på en grönvit spelare som har stringtrosor på sig.

"Inte vår mening"

- Det var absolut inte vår mening att någon skulle uppfatta den som sexistisk. Det enda vi ville var att göra en kul annons, säger Hans Mörner, vd för AIK Hockey.

I tidningen Veckorevyns reklam visar tre kvinnor upp sina stringtrosor.

- Vi har använt oss av vanliga kvinnor för att visa att alla kan ha våra stringtrosor. De som har något emot bilden måste tycka att stringtrosor är sexistiska, säger Charlotta Gustafsson, chefredaktör på Veckorevyn.

Nu har jämställdhetsminister Mona Sahlin tröttnat och vill undersöka möjligheterna till att lagstifta mot sexistisk reklam:

- Under senare år har reklamen blivit grövre och mer sexistisk. Mycket av pornografins språk har flyttat in i reklamen. Därför tycker jag att det är läge att åter igen väcka debatten om en lagstiftning.

I dag är meningen att näringslivet självt ska sanera reklamen.

- Det har inte fungerat. Med en lagstiftning skulle vi kunna prata om ordentliga påföljder, säger Mona Sahlin.

Har fungerat förr

Jan Fager, sekreterare på ERK, är skeptisk till en lagstiftning eftersom det kräver inskränkningar i grundlagen.

Något som Mona Sahlin inte håller med om.

- Det har fungerat till exempel när det gäller våldsskildringar och barnpornografi.

Anja Karlsson, v, som år 2000 dömdes för att i protest ha målat över H&M:s underklädesaffischer, är positiv till en lagstiftning.

- Självsaneringen fungerar inte. Både AIK:s och Veckorevyns reklam är solklart sexistisk. Det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna på bilden så länge den är nedvärderande.

Veckorevyns försvar är att det är vanliga kvinnor med normala former i annonsen. Gör det bilden mindre sexistisk?

- Nej, det spelar ingen roll. Det som betyder något är vilka signaler som den sänder ut.

Är bilden sexistisk?

Spelar det roll om den lättklädda modellen är man eller kvinna?

Nils Olauson