Sommarens heta badmode

Satsa på accessoarerna - solhatt och flipflop helt rätt

1 av 2 | Foto: kristian löveborg, Stockholm Fashion District
Så här såg trenderna ut på Stockholms modevecka. Det är solhatt och fina strandväskor som gäller.
RELATIONER

Badsäsongen närmar sig - men i år räcker det inte med en snygg baddräkt eller bikini på stranden.

Nu ska det matchas med flipflop, solhatt och väska.

À la sockersött 50-tal eller sexigt 80-tal.

I butikerna är vår- och sommarkläderna inspirerade av 50- och 80-talen. En trend som färgar av sig på badmodet.

- 50-talsinfluenserna märks med sina typiska mönster, som prickar och rutor, och små söta rosetter. Tankarna går direkt till Esther Williams och Audrey Hepburn, säger Lotta Ahlvar, vd på Svenska Moderådet.

Blankare tyger, sexiga skärningar och starka färgkombinationer mellan rosa och svart är tecken på badmodets inspiration från 80-talet.

Solhatt, flipflop och strandväska

Modellerna som gäller är tvådelade; lågt skuren bikinitrosa, i så kallad hipstermodell, till triangelskurna eller halterringade överdelar.

Men det räcker inte att hitta rätt badkläder. Nu ska det matchas med solhatt, flipflop, strandväska och handduk.

- Allt går att koordinera nu. Den här trenden har fullkomligt exploderat, säger Lotta Ahlvar.

Catarina Midby, modetalesman på H&M, bekräftar trenden. Hon berättar att det som är speciellt för i sommar är att man har betydligt fler tillbehör.

Hawaii, pop och sport

- Det känns som att man strävar efter att ha en mer komplett strandlook än vad man haft tidigare, säger hon.

H&M har just lanserat sommarens badmode. I år är det tre trender som gäller: Hawaii, pop och sportigt.

- Hawaii är inspirerad av 50-talet med typiska blomstermönster i mättade 50-talsfärger. Med Hawaii-trenden vill vi uttrycka att det är viktigt att ha kul på stranden, säger Catarina Midby.

Söt och sexig samtidigt

Sporttrenden är inspirerad av OS. Det märker man genom fler hotpants än vanligt.

Och kläderna går förstås i OS-symbolens klara färger.

Poptrenden känns igen med detaljrika badplagg och grafiska 60-talsmönster.

Klädesföretaget Casall känns mest igen för sin sportiga profil. Även där har man 50-talet i fokus.

- Vi satsar på det glada humoristiska 50-talsmodet. Och kollektionen har en mix av färger, olika material och mönster.

- Man ska vara både söt och sexig samtidigt, säger Eleonora Rygell, designansvarig för Casall.

Hanna Rydén