Freddie knäcker killarna

Reklambilderna ger männen komplex

1 av 3 | Foto: CALVIN KLEIN
bilderna som ger komplex. En vältränad Fredrik Ljungberg i reklamen för Calvin Klein har väckt stor uppmärksamhet.
RELATIONER

I många år har kvinnor varit tvungna att se trådsmala modeller med utseenden som är omöjliga att leva upp till på reklampelare och i tv. Nu har turen kommit till männen. Det har visat sig att bilder på vältränade modeller eller sportstjärnor som Fredrik Ljungberg ger männen komplex.

Amerikanska forskaren och psykologen Stacey Tantleff-Dunn har undersökt hur män reagerar när de ser tv-reklam med muskulösa män. Det visar sig att männen är mycket missnöjda med sina egna kroppar efter att ha tittat på de vältränade modellerna.

Stacey Tantleff-Dunn kommenterar resultatet av experimentet:

- Förut var kvinnor mer inriktade på att männen skulle ge ekonomisk trygghet - utseendet kom i andra hand. Men nu har männen upptäckt att kvinnor vill ha hela paketet, säger hon till The Sun.

”Kvinnor inte känsligare”

Svenska medieforskaren Anja Hirdman, JMK, är inte förvånad över männens reaktion.

- Man kan ställa sig frågan: 'Varför skulle inte män reagera?' Kvinnor är absolut inte känsligare, säger hon till aftonbladet.se.

Enligt Hirdman är det inte ett nytt fenomen att män påverkas av att titta på bilder på vältränade män. Att fokus har legat på kvinnors reaktioner på smala modeller beror på att det har funnits många fler bilder på kvinnor.

- De senaste 150 åren har det inte funnits så många bilder på män i det offentliga rummet. Det har kommit fler av just den här typen av bilder nu, säger hon.

Är det bra att män får känna på det kvinnor länge har utsatts för?

- Å ena sidan känner man att nu sätts män i en position där många kvinnor har suttit. Vi behöver inte längre bara tala om kvinnor i sammanhanget. Männen får en möjlighet att förstå situationen bättre. Men man kan fundera över utvecklingen - den ständiga koncentreringen på ytan och utseende, säger Hirdman.

Lotta Zachrisson