Startsidan / Wendela

Säg det med en t-shirt

Tryck på tröjan hetare än någonsin

Från ”make love not war” till ”öl byggde denna kropp”.

I dag är det ”snygg”, ”sexig” och ”ledig” som gäller.

Tryck på t-tröjor är hetare än någonsin.

skämtaren Micke Mattson säljer en Knutby-t-shirt till Anna Österberg från Stockholm.   skämtaren Micke Mattson säljer en Knutby-t-shirt till Anna Österberg från Stockholm. Foto: Kenneth Axelsson

T-tröjor med budskapstryck tycks bara bli populärare. Efter några timmar på stan vet man vilka som är ”sugna”, ”trevliga” och ”singlar”.

 

Carola började

– Det är ett mycket effektivt sätt att kommunicera på, säger Britt-Marie Insulander, folklivsforskare.

För två år sedan intog Carola schlagerscenen i en svart topp med budskapet ”Ledig” blinkande med stora versaler och kopplingen till hennes skilsmässa med Runar Sörgaard var glasklar.

Och knappt var sändningstiden slut förrän tittarna började jaga efter likadana toppar.

 

T-shirtpolitik

T-tröjor med tryck är inget nytt fenomen. Redan på 60-talet bar folk toppar med politiska budskap. Ofta handlade det om bilder och symboler. I dag är det orden som dominerar.

– Man vill tala om att man är någon, det räcker inte att bara vara sig själv, säger Henrik Mattsson, trendinformatör på Bloc Framtidsforskning.

Annacarin Falk
färgklicken   färgklicken Foto: Malin Arnesson
fashionistan   fashionistan Foto: Malin Arnesson
patrioten   patrioten Foto: Malin Arnesson
den kaxiga   den kaxiga Foto: Malin Arnesson
supportern   supportern Foto: Malin Arnesson

Hippien först i Sverige

  T-tröjan kom till Sverige på 60-talet med hippierörelsen.

 Första gången ordet t-shirt officiellt användes i det svenska språket var 1968.

  Den brittiska klädskaparen Katharine Hamnett blev världsberömd för sina tröjor med tryck på 1980-talet.

Följ wendela