Första bögreklamen

Svensk historia skrivs när homopar står modell

1 av 2 | Foto: KRAUSE & JOHANSEN: MQ 2
visar bröllopsbilderna Magnus Skogsberg och Leck Tear gifte sig 1999. Nu används bilderna på reklampelarna, tillsammans med foton där paret visar kläder.
RELATIONER

Nu bryts bögvallen

inom svensk reklam.

I MQ:s nya reklamkampanj står ett gift

homosexuellt par som modell.

-Det är på tiden, säger RFSL:s ordförande Sören Andersson.

För första gången i svensk reklamhistoria står ett gift par av samma kön som modell. Magnus Skogsberg och Leck Tear tvekade inte att vara först på tur.

I kärlekens tecken

-Det här är ett smickrande tillfälle för oss att vara klädsamt förälskade och fåfänga. Och att visa upp sin kärlek på stortavla - vem kan motstå det, säger det förälskade paret.

MQ:s vårkampanj går i kärlekens och bröllopens tecken. Tio gifta par poserar i modekläder och deras privata bröllopsbilder visas också upp.

För MQ var det självklart att ha med homosexuella i reklamkampanjen.

- Vi vill bejaka all kärlek och och omfamna alla. Även homosexuella par, som är en del av vår kundkrets. Det är mångfalden som ger spänningen till en sådan här kampanj, säger Joakim Holmstrand, marknadschef på MQ.

"Äntligen"

RFSL:s ordförande Sören Andersson välkomnar kampanjen.

Äntligen har reklambranschen förstått att heterosexuella par inte är normen, menar han.

-Jag tycker det är väldigt bra att det är kommersiella intressen som lyfter fram det här. Då ser man att näringslivet erkänner att homosexuella finns och det visar också att de går steget före Persson och resten av politikerna.

Och här är resten av paren i reklamkampanjen

Hanna Rydén