Hon lottar ut större läppar

Vecko-Revyns chef: Vi måste tänka på vad som säljer

1 av 2 | Foto: lotte fernvall
"En kommersiell produkt" ”Det kan vara så att vi har gått över gränsen”, säger Vecko-Revyns chefredaktör Charlotta Gustafsson. Men det är upp till läsarna att avgöra, menar hon.
RELATIONER

Vecko-Revyn lottar ut läppförstoringar till sina unga läsare.

-Jag tror att stora läppar står på önskelistan för många av våra läsare, säger chefredaktör Charlotta Gustafsson.

På flera uppslag i det senaste numret lottas skönhetsprodukter ut till läsarna. Smink, smycken, kläder-och större läppar.

Tre läsare ska få sprutor med medlet restylane.

I tävlingstexten står det att ingreppet görs på en klinik som har kända kunder som Emma Andersson, Linda Rosing och Carolina Gynning.

En tredjedel under 20 år

Charlotta Gustafsson ser lotteriet som ett test av vad läsarna vill ha.

-Det kan vara så att vi har gått över gränsen, det får våra läsarreaktioner avgöra.

Av tidningens 265000 läsare är en tredjedel under 20 år. Ingenstans i tävlingsreglerna anges att vinnarna måste vara myndiga.

-Det är en miss från vår sida, vinnaren måste vara över arton år.

"Leder till skönhetshets"

Jennie Sjögren, författare till boken "Ordination: vardagsfeminism" menar att utlottningen kan leda till att skönhetshetsen ökar.

-Uppfattningen vad som är normalt och odramatiskt puttas hela tiden framåt av medierna. Jag är rädd att om ett antal år har bröstoperationer eller fettsugning blivit vanliga vinster i utlottningar.

Charlotta Gustafsson säger att Vecko-Revyn har ett visst inflytande över hur samhällets skönhetsideal ser ut.

-Jag gör en kommersiell produkt. Då måste man ibland sätta sina egna ideal åt sidan och i stället tänka på vad som säljer.

Emmy Sundqvist