Hur känns det att tjäna på döden?

Belinda möter Ulf Helsing, vd för Fonus

RELATIONER
DOKUSÅPA I SVART? Fonus vd Ulf Helsing hoppas få rabatt på sin egen begravning och blir plötsligt hemlighetsfull när Belinda föreslår en dokusåpa på en begravningsbyrå. -Det kan finnas sådana planer, men det är mycket som ska tänkas igenom.
Foto: MAGNUS WENNMAN
DOKUSÅPA I SVART? Fonus vd Ulf Helsing hoppas få rabatt på sin egen begravning och blir plötsligt hemlighetsfull när Belinda föreslår en dokusåpa på en begravningsbyrå. -Det kan finnas sådana planer, men det är mycket som ska tänkas igenom.

Hur känns det att tjäna pengar på döden? En gravsten hos er kan gå loss på allt från cirka 7 000 till 22 000 kronor.

En journalist sa en gång till mig att vi kommer alltid att ha den misstanken att ni slår mynt av vår sorg.

Men du förnekar väl inte att ni bedriver affärsverksamhet?

Nej. Men vi har verksamhet i fyra nordiska länder. Prisfokus är starkast i Sverige. Vi ser vissa tendenser här att det slår ut alla andra kvalitéer. Och vi måste fråga oss om vi vill ha socker eller tomater i ketchupen.

Nu fattar jag inte.

Det finns aktörer som kan erbjuda en begravning för 6 000 kronor.

Men då fattas det en hel del, som blommor, förtäring, annonser.

Men alla människor kanske inte har råd att hosta upp 30 000 kronor?

Men vi kan också erbjuda en begravning för 3 000 kronor om det är så.

Men att vi hänger upp oss på priset, menar du att vi inte vågar lägga pengar på döden eftersom det anses opassande?

Vi har ett något lutherskt förhållande till döden. Det får inte vara mer påkostat än vad som krävs. Samtidigt respekterar jag att det finns ett fokus på pris.

Är du rädd för att dö?

Det är väl alla...

Men blir det sämre eller bättre av att jobba i din bransch?

Man får nog lättare att hantera döden. En avliden kropp, materian... känns inte så skrämmande.

Ser du några trender i begravningssvängen?

Det blir en allt större efterfrågan på borgerliga begravningar. Men annars skulle jag önska att det fanns större utrymme för människors egen personlighet att komma fram. Vi är duktigt traditionella. Men jag minns två föräldrar som förlorade en tonårsdotter och de ville medverka i alla bestyren själva, det var en viktig del i deras sorgearbete. Det var bra gjort tycker jag. Jag kan önska att fler gjorde det.

Tror du att tsunamin ändrade vårt sätt att se på hur man ska begrava eller minnas de döda? För många handlade det om att återvända till havet, att sätta ljuslyktor på vattnet. Den asiatiska kulturen påverkade mycket?

Jo, och jag hoppas att vi kan svara upp mot mer sådant i framtiden även här hemma.

Vi får bli mer mångkulturella när det gäller döden kanske?

Ja. I Sverige är vi rationella och lämnar bort en näras död mentalt. Jag är inte främmande för att vi i framtiden till exempel har öppna kistor. Vi vet att anhöriga ibland funderar: är det rätt person som ligger där? Jag är också stolt över att vi nu öppnar vår första butik i Rosengård. Det är ett sätt att öppna för större mångfald.

Tror du på Gud?

Jag har ingen bestämd gudstro. Men jag tror att människan har både gott och ont i sig och att uppgiften är att supporta människans goda sidor.

Tror du på ett liv efter döden?

Som en dansk begravningsentreprenör sa till mig: Jag tror på ett liv före döden.

Får du rabatt när du ska begravas?

Haha... ja, jag tror det.

Skulle inte en begravningsbyrå kunna bli en väldigt bra dokusåpa - om man gjorde den på ett värdigt sätt?

(Ulf ler finurligt)

Är jag något på spåret?

Jag kan inte säga något... eh, det kan finnas sådana planer men det är mycket som måste tänkas igenom... nä, jag kan inte säga något.

Aha...

Nej, jag säger inget.

Maktfaktor/Ulf Helsing

Fler ”Belinda tafsar på makten”

Belinda Olsson möter dem som har makt över våra liv och tankar. Idag Ulf Helsing, vd för Fonus, Sveriges största begravningsentreprenör, en man som har stort inflytande över oss – efter döden.

Belinda Olsson