Här blir män som kvinnor

Män shoppar loss på flygplatsen

RELATIONER

Underkläder och hudkrämer köps mest av kvinnor – även när det är män som ska använda sakerna.

Men det finns en manlig frizon: flygplatsshopparna. Där handlar männen till och med mer av dessa varor än vad kvinnor gör.

Flygplatsshoppar har en stark dragningskraft på män.
Foto: Karin Magnusson/Luftfartsverket
Flygplatsshoppar har en stark dragningskraft på män.

Det är någonting med flygplatsshoppar som får män att lätta på plånböckerna. De köper inte bara mer än vad kvinnor gör, de köper dessutom varor som de normalt sällan eller aldrig handlar själva.

Det visar en fransk undersökning, genomförd av sociologen Stephan Chevier, skriver norska Dagbladet.

En ensam man i flygplatsmiljö blir en ”riktig shoppare”: han agerar självständigt, tar ansvar för sina inköp och har en låg tröskel för att göra ett köp. Skillnaden var tydlig mot de män som hade kvinnligt sällskap, de lät i hög grad kvinnan bestämma vad som skulle köpas.

En ensamresande man handlade i genomsnitt för 43 euro medan en kvinna i snitt lade ut 36 euro.

Gärna lyxvaror

Enligt Chevier har shopping på flygplatser ”en intim och hedonistisk dimension”, som får män att unna sig saker de normalt inte köper. Det handlar om lyxvaror, som fina underkläder och kosmetika. I genomsnitt går en av 100 franska män in ensam i ett parfymeri – men på en flygplats går i genomsnitt 21 av 100 män in ensam i en sådan butik. Och det är inte för att köpa presenter han går in där, 66 procent av varorna som köptes där var till dem själva.

– Om en man tvekat att gå in i en underklädesbutik på egen hand så tycks den förlägenheten försvinna på flygplatsen, skriver Chevier i ett pressmeddelande.

Anna Andersson