Fröken Sverige slänger bikinin

Nu är tjejerna påklädda- och ser det som ett jobb

NIO KVAR Kandidaterna på väg till Grinda i Stockholms skärgård för att fortsätta utbildningen till Fröken Sverige.
Foto: Urban Andersson
NIO KVAR Kandidaterna på väg till Grinda i Stockholms skärgård för att fortsätta utbildningen till Fröken Sverige.
RELATIONER

VAXHOLM. Här sitter nio fröken-Sverige-kandidater ”on the rocks” – snart färdigdrillade för att kunna axla rollen som Nya Fröken Sverige. I morgon får en av dem titeln.

Tusentals sökte, och nu är bara nio kvar.

I Vaxholm har de tränat ledarskap, laganda, konflikthantering, lärt sig vett och etikett, gjort ett kunskapstest - och de har träffat representanter för Export- och turistrådet.

Panos Papadoupolos, Sveriges "baddräktskung", är initiativtagare till Nya Fröken Sverige.

Vad kostar tävlingen?

– Några miljoner.

Vem betalar?

– Jag. Det här är en dröm jag fick för två år sedan, därför har jag inte tagit in sponsorer.

Vad får du tillbaka?

– Det här är ett långsiktigt projekt.

Varför gör du det här?

– Jag tycker att tidigare Fröken Sverige-tävlingar har varit pinsamma, det har inte varit den "nya svenska flickan".

Du är Sveriges baddräktskung, varför tar du bort bikinidelen i tävlingen?

– Beslutet baseras på en marknadsundersökning, unga tjejer är kritiska. Jag tycker själv att det är pinsamt att se en tjej som får en politisk fråga på "catwalken", klädd i bikini.

– En smart person ställer inte upp på sånt.

Har inte kroppsmåtten någon betydelse längre?

– Nej, har man utstrålning är man vacker.

För fem år sedan utsattes Fröken Sverige-tävlingen för den så kallade "gubbslem-attacken". Fia-Stina Sandlund var en av tjejerna som stod bakom den. Hon tycker inte att årets upplaga är så mycket bättre.

– Nej, grundproblematiken finns kvar. Panos försöker anpassa tävlingen till personlig kompetens. Men det här är en skönhetstävling, säger hon.

Fröken Sverige-kandidat 2006 - vad är unikt med dig?

Ulla-Lene Österholm