De vill inspirera till kvinnligt företagande

Sofia och Frida skrev boken de själva ville läsa

RELATIONER

De unga entreprenörerna Sofia Bergenstjerna och Frida Haavisto har författat, designat och på eget förlag givit ut en inspirationsbok för kvinnor, ”Beautiful business”.

– Vi skrev den bok vi själva ville läsa, helt enkelt, säger Frida Haavisto.

Sofia Bergenstjerna, 28, och Frida Haavisto, 27, har skrivit boken Beautiful Business om kvinnliga förebilder.
Foto: <rod>Läsarbild</rod>
Sofia Bergenstjerna, 28, och Frida Haavisto, 27, har skrivit boken Beautiful Business om kvinnliga förebilder.

”I boken Beautiful Business hittar du massvis av härliga, modiga, roliga och målmedvetna tjejer som har följt sina drömmar, skapat egna möjligheter, tänkt annorlunda och vänt motgång till framgång. De är tjejer i alla åldrar, från hela Sverige och inom alla möjliga branscher. Men det är inte bransch eller titel som är viktigt i Beautiful Business, det är energin som dessa tjejer ger ifrån sig. Det handlar om ett sätt att vara som är lika beundransvärt oavsett om det gäller ett smart affärstänk eller hur man agerar som människa. Det är Beautiful Business.”

Så lyder baksidan på Sofia Bergenstjernas och Frida Haavistos nyutgivna bok.

Genom att på ett lättsamt sätt samla närmare 200 tjejer/kvinnor i en bok vill Sofia och Frida inspirera tjejer, och killar, att bli mer företagsamma – att våga ta för sig och leva ut sina drömmar.

”Boken vi själva ville läsa”

Sofia och Frida träffades när de läste till en magisterexamen vid Handelshögskolans Entreprenörsutbildning i Göteborg 2004/2005. Direkt efter examen drog de igång sitt sommarprojekt Hedens Loppmarknad som kom att bli Göteborgs största utomhusloppis.

Efter den succén var det gemensamma företaget givet och i december 2005 bildades handelsbolaget Beautiful Business som främst sysslar med marknadsföring och grafisk design. Ganska omgående från det att tjejerna drog igång bolaget fick de en idé om att göra en bok om kvinnliga förebilder.

– Det finns en mängd affärslitteratur om och för kvinnliga ledare. Ofta diskuterar dessa böcker även jämställdhet på olika sätt och kan ha titlar som ”Villkor för kvinnor i karriären”.

– Det här kunde inte vi identifiera oss med och vi tyckte faktiskt att det var ganska mossigt och tråkigt. Det fanns ingen litteratur som vände sig till en yngre målgrupp och som utgick från ett bredare karriärperspektiv. Så vi skapade den bok vi själva ville läsa helt enkelt, säger Frida.

Redan från början bokade de in Bokmässan i Göteborg för att ha ett mål att arbeta mot. Att skriva en bok på sex månader skulle aldrig gå, fick de höra.

Annorlunda finansiering

– Men det lyssnade vi såklart inte på och vi körde vårt race som vanligt, berättar Sofia. Redan från början var det självklart för oss att ge ut den på eget förlag, så vi har själva stått för allt arbete mellan bokidé och försäljning.

– Som tur var fick vi den geniala idén att ”sälja” sidor till företag och organisationer. Mitt i semestern ringde vi runt och frågade om folk ville sponsra några sidor i vår bok, och det gick över förväntan. Till mycket stor del kunde vi på detta sätt finansiera tryckningen. Och det sexsiffriga IRIS-stipendiet som vi fick i augusti var mycket uppskattat!

Tjejerna lät trycka boken i Estland, vilket kostade hälften så mycket som det hade gjort i Sverige. Och så har de varit ganska modiga. En första upplaga på 6 000 exemplar är ungefär dubbelt så stor som genomsnittsboken i samma genre. Men det går bra med försäljningen. Beautiful Business finns till exempel med på topplistan över mest såld affärslitteratur på en av de stora internetbokhandlarna.

Nätverk på nätet

För att bokens energi och budskap ska leva kvar har Sofia och Frida även utvecklat driftig.nu som är en slags community för tjejer med driv att marknadsföra sig på, hitta värdefulla kontakter/utbyten samt diskutera i olika klubbar. Den som inte är medlem har möjlighet att söka i nätverket, till exempel efter föreläsare eller styrelsemedlemmar.

– Tyvärr är sajten inte riktigt klar ännu men vi har fått otroligt mycket positiv respons på den och känner av ett enormt sug. Hade vi själva kunnat programmera hade den säkert varit klar också, säger Sofia med ett leende.

Läsarartikel

Johanna Eriksson