P-piller och migrän kan ge proppar

15-årig flicka tappade känseln

RELATIONER

Den 15-åriga flickan stod i duschen när hon plötsligt tappade känseln i högra delen av kroppen.

Hon hade fått en blodpropp i hjärnan.

Orsaken var troligen p-piller i kombination med migrän.

Flickan, som bor i Örebro, åt sedan ett år p-piller av fabrikatet Neovletta när hon i slutet av augusti drabbades av en blodpropp i hjärnan, Hon hade inga tidigare sjukdomar, bortsett från anlag för migrän.

Ökad riskfaktor

– Det finns studier som antyder att risken för sjukdomar som blodpropp och hjärnblödning i samband med p-pilleranvändande ökar ytterligare hos kvinnor som lider av svår migrän, säger Ingemar Persson, expert på biverkningsfrågor vid Läkemedelsverket till Metro.

– I sådana fall bör man nog iaktta viss försiktighet vid utskrivandet av p-piller.

Huruvida den 15-åriga flickan får några bestående nervskador efter blodproppen är ännu för tidigt att säga.

48 dödsfall

Enligt en granskning som Aftonbladet gjorde tidigare i år har minst 48 svenska kvinnor dött till följd av p-pilleranvändande och minst 653 har darbbats av blodpropp.

– Tyvärr är blodpropp en möjlig biverkning av p-piller, säger Gunilla Sjölin-Forsberg på Läkemedelsverket till Metro.

Läs mer

Eric Tagesson