”Inte utan mitt smink!”

Varannan kvinna vägrar gå till jobbet omejkad

RELATIONER

Varannan kvinna går inte till jobbet eller skolan utan smink.

Bara en av tio tycker att hon är snygg.

– Missnöjet med våra kroppar har ökat hos såväl kvinnor som män, säger Ann Frisén, psykolog och docent.

Trenden är tydlig. Vi blir allt mer missnöjda med vårt utseende, men tror att vi kan bli perfekta – om vi bara anstränger oss.

– Det är en helt ny attityd bland både kvinnor och män, säger Ann Frisén.

I en läsarundersökning bland kvinnor på aftonbladet.se märks missnöjet tydligt. Endast en av tio tycker att hon är snygg. Varannan kvinna kan inte tänka sig att gå osminkad till jobbet eller skolan.

En förklaring till att utseendet blir allt viktigare är enligt experter att möten med andra människor blir snabbare.

Osunda kroppar hyllas

Eftersom vi inte hinner lära känna varandra använder vi vårt yttre som en signal om vilka vi är, eller vill vara.

– Attityden i dag är att om du inte är snygg beror det på att du inte ansträngt dig tillräckligt, säger Ann Frisén.

Ramen för vad som är vackert blir allt snävare, menar hon. Det blir allt svårare att passa in.

Kroppar som hyllas är osunt smala – och vithyade.

Anja Hirdman, medieforskare vid Stockholms universitet, har jämfört modebilderna i tidningarna Frida, Veckorevyn, Slitz och Moore med de bilder som unga lägger ut på sig själva på internetsajten snyggast.se.

De ungas bilder var i många fall kopior av tidningarnas.

– När man presenterar sig själv med en bild så har man väldigt tydliga föreställningar om hur kvinnor och män ”ska” se ut på bild, säger Anja Hirdman.

Vad får det vita skönhetsidealet för konsekvenser?

– Det befäster en ickebalans som säger att den vita slanka människan är ”naturlig”. Den vita kroppen framhålls som ledande framför andra etniska grupper.

Vackra får högre lön

Studier visar att vi gärna lägger vår röst på vackra politiker och att vackra människor får högre lön. Något som framför allt skönhetsindustrin tjänar på.

– Den kommersiella idén bygger på att det finns ett missnöje. ”Du är bra men du kan alltid bli lite bättre.” Detta börjar allt mer riktas till män men kopplas då till skillnad från kvinnor till deras professionella liv. Som hur viktigt det är att se bättre och piggare ut på jobbet, säger Anja Hirdman.

Under 2005 såldes kosmetika och hudvårdsprodukter i Sverige för 11,5 miljarder, en siffra som fördubblats på tio år. Den snabbaste ökningen står männen för, enligt Kemisk-tekniska leverantörförbundet.

”Jag blir otroligt olika bemött”

Marie Strömberg, 42, stylist.

Foto: Mats Strand

”Jag tycker om att göra mig fin”

Lisa Kellner, 23, vd-sekreterare.

Foto: Erika Stenlund

”Utan smink skulle jag be om ursäkt”

Titti Andersson, 51, distriktssäljare.

Foto: Mats Strand
Klicka på bilden för att göra den större och tydligare.
Klicka på bilden för att göra den större och tydligare.

Läs också

Malin Nord, Jessica Ritzén