Sexistiska annonser i skoltidning fällda

ERK: ”Det var inga tveksamheter”

RELATIONER

Fem företag har fällts för könsdiskriminerande reklam i en skoltidning. Annonserna anses visa kvinnans kropp som sexuellt blickfång.

Flera företag hävdar att de själva inte fått se annonserna i förväg.

Skoltidningen Vårflamman har getts ut av elever på Sven Eriksonsgymnasiet i Borås i 70 år. Förra våren anmälde två lärare på skolan flera annonser i tidningen till Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK. Nu har fem av annonsörerna blivit fällda.

– Det var inga tveksamheter, säger rådets sekreterare Jan Fager till Borås Tidning.

Ritats för hand

De fällda annonserna har ritats för hand av skoltidningens redaktion. ERK konstaterar att de i så hög grad använder kvinnor som blickfång av sexuell natur att gränserna för vad som kan antas vara humor och ironi har passerats. Det håller inte Peter Ljungkvist från företaget Stenwall & Ljungkvist Datorgradering med om. I sitt yttrande till ERK skriver han att han är nöjd med annonsen:

”Vi ser i annonsen en helt vanlig tjej kolla in en BH och fundera över om det är rätt storlek hon håller i. Den förmedlar vårt budskap med glimten i ögat och är inte tecknad på något utmanande eller sexistiskt sätt.”

Flera av företagen framhåller att de inte fått chans att kontrollera annonserna före tryckning, eller att de inte ens beställt någon annons. Ägaren till ett glasföretag, vars annons föreställer en naken kvinna som ligger över motorhuven på en bil och har texten ”Stenskott och bombnedslag – vi lagar alla rutor”, skriver till ERK att han aldrig skulle ha godkänt annonsen ”då den milt uttryckt är usel, en estetisk, köns- och budskapsmässig katastrof.”

Men det hjälper inte.

– Det är annonsören som har ansvaret, säger Jan Fager.

Bett om ursäkt

En annan av annonserna gäller en låsfirma och visar en lättklädd kvinna. På kvinnans trosor står ”Vi har nycklar till alla lås”. Enligt låsfirmans ägare har Vårflamman bett honom om ursäkt.

Skolans rektor, Lars-Göran Norvén, är inte förvånad över ERK:s beslut. Han hoppas att eleverna ska få bättre förståelse för den här typen av frågor.

Adam Svensson i Vårflammans redaktion säger till Borås Tidning att de har lärt sig av sina misstag och ska bli bättre på att ge annonsörerna korrektur.

– Vi har tagit till oss av kritiken och gjort något bra av det, säger han.