Kvinnor som dricker uppemot fem koppar kaffe om dagen löper mindre risk att dö i hjärtsjukdomar.
Och män som dricker mer kaffe än så varje dag minskar risken att dö i förtid, antyder en av de största och längsta studierna i ämnet.
Spanska forskare har följt 129000 mäns och kvinnors kaffeintag under två decennier, och jämfört med data över deras hälsa. De fann att kvinnor som drack fyra–fem koppar kaffe varje dag minskade risken att dö i hjärtsjukdomar eller stroke med 34 procent. Deras hypotes är att kaffe innehåller antiinflammatoriska ämnen som skyddar hjärtat.
Kaffe hade också en klart positiv effekt på män. De som dagligen drack mer än fem koppar löpte 44 procents mindre risk att dö i förtid. Resultaten publiceras i Annals of Internal Medicine. (TT)
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...