Stilla godissuget med mat

Livsmedelsverkets råd

RELATIONER

- Det är inte så smart att äta myckt kakor, godis och läsk eftersom man då fyller magen med näringsfattig kost, säger Lena Björck, nutritionist på Livsmedelsverket

- Det är lätt att falla för godissuget när man är trött och illamående. Men det kan bero på att man är hungrig, säger Lena Björck, nutritionist på Livsmedelsverket.

Försök häva suget med små men nyttiga mellanmål under dagen, är hennes råd. Det kan vara frukt, ett glas mjölk och en macka med leverpastej, sardiner eller skinka.

- Det kan låta präktigt men många gravida upptäcker att de mår bättre av mat på regelbundna tider; frukost, lunch, middag och mellanmål med varierad och nyttig mat.

Det handlar egentligen inte om att dra ner på fett utan att byta till bra sorts fett, enligt Lena Björck;

- Vet man att man äter nyttigt från början kan man vara nöjd med det och behöver kanske inte förändra något.

FAKTA

Smart gravidmat:

<bo>Flytande margarin i stället för smör, ger bättre fett och D-vitamin.

<bo>Fulkornsbröd i stället för vitt, ger mer fibrer och mineraler som t ex järn.

<bo>Fisk, det mesta du hittar i butik är nyttigt med bra fetter och många bra näringsämnen. Variera mellan olika sorters fisk, t ex räkor, tonfisk på burk, makrill, rödspetta, sej, sik och odlad lax.

<bo>Variation och ganska mycket av grönsaker, rotfrukter och baljväxter.

<bo>Snöa inte in på ett livsmedel, utan ju fler olika livsmedel desto bättre.

Bra mellanmål:

Smörgås

Glas mjölk

Frukt

Leverpastej

Korv

(Källa: Livsmedelsverket)