Få vägrar reklam i brevlådan

– men det går att slippa även adresserade utskick

RELATIONER

Har du tröttnat på utskick från klädbutiker och lotteriföretag på hallmattan trots att det står ”Reklam – nej tack” på dörren?

Få använder möjligheten att slippa adresserad reklam.

Att bli uppringd av en telefonförsäljare mitt i fredagsmyset är däremot inte så populärt. Bara sedan nyår har 180 000 anmält sig till Nix telefon för att slippa samtalen och totalt har 1,7 miljoner svenskar sagt nej.

Men bara drygt 2 000 har hittills i år anmält att de inte vill ha adresserad reklam. Totalt blir det knappt 90 000 trots att möjligheten funnits längre.

– Telemarketing är mer påträngande eftersom man ringer hem till personen. Det känns inte likadant med utskick i brevlådan och du kan välja själv. Om urvalet görs rätt fungerar reklamen i brevlådan bra, säger Axel Tandberg, chefsjurist på branschorganet Swedma som sköter registren.

Respekterar ett nej

Med ett samtal till Nix adresserat slipper du reklamen. Och enligt Axel Tandberg respekterar företagen ett nej.

– Säg att kanske 98 procent följer det och 2 procent är skumraskföretag som inte gör det, säger han.

Men du slipper inte post från företag där du redan är kund – då måste du ringa varje enskilt företag. Dessutom kan de företagen sälja dina personuppgifter till andra företag för att tjäna pengar och då kan du få brev även av dem.

De som får reklam trots att de sagt nej kan anmäla det till DM-nämnden. Hittills i år har den fått runt 300 klagomål.

TT