”Jag blir en mardröm när jag har PMS”

Emilia, 26: Det är de närmaste som får känna på min värsta bitchighet

1 av 2 | Foto: Lars Hedelin
”Mina kompisar undrar varför den där glada, lättsamma tjejen plösligt blivit så negativ”, berättar Emilia Elfving. Hennes sambo har vant sig vid hennes humör.
RELATIONER

Hon blir elak, argsint och sårar sina närmaste.

När mensen kommer blir Emelia Elfving, 26, som förbytt – sex dagar varje månad.

”Jag kan känna direkt när det är på gång. På ett par sekunder blir jag en helt ny person.

Från att ha varit en glad och positiv tjej, som tar livet med en klackspark, blir jag arg, känslig och negativ.

Allt känns eländigt och jag blir bitchig – helt utan anledning. Dessutom svullnar magen upp, jag känner ett enormt sötsug och det dyker upp finnar i ansiktet.

En mardröm

Med åren har jag lärt mig vad det här betyder. Om fyra dagar ska jag ha mens och nu har jag precis fått PMS – premenstruell spänning. Igen.

Under de här perioderna, som varar omkring sex dagar i månaden, är jag en mardröm för min sambo.

Vad han än tar sig för här hemma, tycker jag att han gör fel, jag tänder till för minsta lilla grej.

Om han till exempel inte har gjort rent bordet efter middagen, trots att jag redan bett honom om det, går jag i taket: ’Vad fan har du inte torkat av bordet för? Jag sa ju åt dig att göra det’, vrålar jag. Om jag inte hade haft PMS skulle jag bara ha rengjort bordet själv, utan att säga något särskilt.

Sambon har vant sig

Som tur är brukar min kille ta det hela med ro, han frågar bara: ’Har du PMS nu igen?’ Han fjäskar inte för mig, som många andra killar gör för sina tjejer.

I stället försöker han vara som vanligt. Han har väl vant sig vid mig och mina utbrott...

Men han tycker nog att jag blir lite väl pedantisk när jag har PMS. Och det har han rätt i.

I vanliga fall bryr jag mig inte särskilt mycket ifall det skulle ligga grejer överallt. Men innan jag ska få mens måste det vara kliniskt rent hemma och allt måste ligga på rätt plats. Jag kan till exempel berätta om en kväll för några månader sedan, då jag hade varit ute och ätit middag med några kompisar. När jag kom hem spanade jag genast in en sladd som låg lös längs golvet. Den gjorde mig tokig och av ren ilska tog jag fram hammaren och spikade upp den, mitt i natten.

En annan gång ringde jag till min sambo och skrek: ’Så fort du kommer hem ska flyttlådorna ner i källaren och alla sladdar spikas upp’. Och när han kom hem gjorde han faktiskt som jag sa!

Nuförtiden försöker jag att låta bli att städa när jag har PMS, för då slipper jag upptäcka så många saker som måste åtgärdas.

Svårt att hålla tyst

Jag är en sådan person som alltid tycker och tänker en massa saker om allt och alla. I normala fall lyckas jag, efter viss ansträngning, hålla tyst när jag anser att något är fel. Men när min mens är på väg, är det liksom omöjligt att hålla tillbaka alla grodor. Jag slänger ur mig allt möjligt.

Som häromdagen, när en kille på jobbet hade rakat av sig sitt skägg. Så snart jag såg honom utbrast jag: ’Vad snygg du är, jag tycker att alla borde göra sig av med sitt skägg – killar ska raka sig varje dag’.

Det var väl inte det smartaste jag kunde säga, eftersom mina andra kollegor med skägg säkert tog illa vid sig.

Skrev insändare i raseri

En annan dag hade vi en diskussion på jobbet om tågstationen här hemma i Degerfors. Den skulle flyttas, vilket skulle kosta en massa pengar.

Jag tyckte att stationen skulle stanna kvar där den var, eftersom kommunen kunde spara kostnader på detta och i stället lägga pengar på skolor och lekparker. Eftersom jag hade PMS rusade jag hem efter jobbet och skrev – alldeles rosenrasande – en insändare till vår lokaltidning och förklarade hur dumt det var att flytta tågstationen.

Av bara farten började jag också klaga på andra saker, som Folkets hus, som ’de lika gärna kunde lägga ned’. En man på Folkets hus skrev en rätt syrlig replik ett par dagar därpå: ’Om du tycker att det är så dyrt med femtio kronor per person och år, för det är vad Folkets hus kostar kommunen, så kom hit till oss, så ska du få en femtiolapp’. Då kände jag mig rätt dum.

Får skuldkänslor

Dum känner jag mig också när jag har varit elak mot min sambo eller min mamma, eller någon annan närstående. Det är framför allt de närmaste som får känna på min värsta bitchighet. Även om de har överseende med mig och mina utbrott och inte bryr sig värst mycket, blir jag själv jätteledsen när jag har varit dum mot dem. Jag gråter och får skuldkänslor och ber om förlåtelse.

Överhuvudtaget blir jag väldigt känslig under de här sex dagarna, varje månad. Så fort jag stöter på minsta motgång börjar jag gråta

och jag tolkar allt som folk säger på ett negativt sätt. Om ett projekt på jobbet skulle ta längre tid än jag har beräknat och min projektledare frågar när det är klart, kan jag börja gråta och känna mig totalt värdelös. Jag funderar över om han tycker att jag är dålig och inte klarar av mitt jobb.

FInns hjälp att få

Mina kompisar brukar undra vad som har hänt med mig. De funderar över varför den där glada, lättsamma tjejen plötsligt blivit så negativ. De borde vara vana, för jag fick min första mens redan i fyran, men i början hade jag lindrigare PMS. På senare år har symptomen blivit mycket värre.

Jag vet att det finns hjälp att få, som olika antidepressiva mediciner och hälsokostpreparat, men jag har aldrig provat något sådant. Det jag brukar göra för att må bättre är att gå ut på långpromenader. Alldeles själv. Då rensas negativa tankar bort och jag känner mig gladare. Jag brukar också boxa bort mina aggressioner. På mitt gym går jag på powerbox-klasser, som är väldigt effektiva mot dåligt humör.

Jag ogillar verkligen PMS och önskar att jag slapp detta varje månad. Men om jag nu ska se någon fördel med det hela, så kan det vara lite skönt att få vara deppig och osocial ibland. När jag kommer hem från jobbet brukar jag krypa upp i soffan och unna mig sådant som jag inte gör annars. Jag försöker att muntra upp mig själv, helt enkelt. Oftast knäpper jag på en bra tv-serie och äter något sött. Godis har jag precis slutat med, men det blir en hel del glass och fikabröd, det brukar hjälpa bra.”

FAKTA

Emelia Elfving

Ålder: 26 år.

Bor: I Degerfors.

Familj: Pojkvän.

Arbetar som: Systemutvecklare.

Bloggar om tv-serier, inredning, PMS och andra vardagliga ting på http://emelia.nu

Så kan du lindra dina PMS-besvär

Rör på dig, så blir du gladare! Konditionskrävande motionsformer som till exempel aerobics, löpning och simning höjer halten av endorfiner, som verkar humörhöjande i kroppen.

Ät bra mat, sov mycket och vila. Generellt kan stress förvärra PMS-besvären, så försök varva ner med hjälp av till exempel yoga, meditation eller ett varmt bad. Eller ha sex – ett bra knep för att lindra spänningar.

Om du känner dig svullen i kroppen kan du testa ett vätskedrivande medel. Svart te och vissa örtteer kan hjälpa, men även en del naturmedel, som säljs i framför allt hälsokostaffärer, sägs vara effektiva.

De som har svåra besvär kan behandlas med hormonella preventivmedel eller antidepressiva läkemedel i låga doser.

Källor: Netdoktor, Vårdguiden

5 kvinnor av 100 lider av svår PMS

PMS står för premenstruell spänning – det vill säga de psykiska eller fysiska förändringar som kvinnor kan känna av, oftast tre till fyra dagar före mens. Vissa kan även få PMS-besvär under ägglossningen, som i regel äger rum 14 dagar efter menstruationens första dag.

Tecken på PMS är att man blir lättretlig, känslig, irriterad och nervös. Andra signaler kan vara viktuppgång (eftersom kroppen samlar på sig vätska) och att brösten spänner och blir ömma. Det är också vanligt att magen och vaderna svullnar och att man får ont i underlivet och korsryggen. En del får också huvudvärk, yrsel och hjärtklappning. Cirka tre till fem procent av alla kvinnor lider av en svårare form av PMS som kallas premenstruell dysfori (PMD). Man känner sig då ordentligt deprimerad.

Minna Tunberger