Läsarna: Korkat Lindex

”Vi vill ha samma tröja”

RELATIONER

Aftonbladets läsare rasar mot att Lindex kollektion "Affordable luxury” bara finns i S och M.

– Varför fattar ingen att vi som är lite större vill ha samma tröja som hon i medium, bara den fanns i vår storlek, skriver signaturen Elienna.

Lindex lovar nu att ta till sig kritiken.

Nästan hälften av Aftonbladets läsare tycker att det är korkat av Lindex att göra en kollektion bara i storlekarna S och M. En fjärdedel tycker att det är värre än så, de anser att det är rentav diskriminerande.

– Jag har stor rumpa och mycket pengar. Tråkigt för Lindex att de väljer att bara sälja ett fåtal asfula plagg i min storlek. Som tur är finns det andra som vill ha mina pengar, skriver SahariaBavaria.

Tantmönstrat

Att hänvisa kunder till andra kollektioner är ingen lösning, anser många, eftersom Lindex märke för storvuxna kvinnor inte håller samma klass.

– När tänker ni göra en SNYGG kollektion till mullisarna? Jag har tittat på ert märke Generous och det har varit tantmönstrat och tråkigt. Även mulliga vill se chica ut, skriver Arga Tanten.

Men bland ropen om bojkott hörs också röster som menar att Lindex kollektion i S och M inte är konstigare än butikens märke för storvuxna.

– Varför skulle inte smala kvinnor få ha en egen kollektion när det tydligen är helt okej för större kvinnor att ha det genom Lindex Generous? Om man ser på kläderna på bilden så är det ju uppenbart att det inte hade passat på en större person, skriver signaturen Kaffeknappen.

Följer modet

Anledningen till att Lindex säljer mest i storlekarna S och M är enligt signaturen Godaskorpan att det ofta finns väldigt få plagg i storlek L.

– Lindex säljer mest i strl 36-42 säger dom... Kan det bero på att det inte finns tillräckligt många exemplar av plaggen per storlek när de blir större? De tar helt enkelt slut och är det slut så säljer man inget.

Sofia Brax på Lindex säger att anledningen till att kläderna finns i ett begränsat antal storlekar och butiker är att företaget vill testa kollektionen och samarbetet med designern Ewa Larsson.

– Men vi är glada över debatten och att många kunder har hört av sig. Vi tar åt oss av det här, säger hon till Aftonbladet.

Att Lindex märke Generous för storvuxna kvinnor är tantig håller hon inte alls med om.

– Vi tycker den är modern och följer modet, precis som våra andra kollektioner.