”Jodå, den sitter... fint”

Sex av tio butiksanställda ljuger ibland för sina kunder

RELATIONER

– Nejdå, du behöver ingen större storlek. Kjolen sitter perfekt!

Hört det från en butikssäljare?

Be någon mer om råd.

Forskning visar att sex av tio säljare ibland ljuger för sina kunder.

Jodå, den sitter finfint! Sex av tio butiksanställda ljuger ibland för sin kunder – av lättja eller av sociala skäl.
Foto: www.colourbox.com
Jodå, den sitter finfint! Sex av tio butiksanställda ljuger ibland för sin kunder – av lättja eller av sociala skäl.

Du står bakom provrummets skynke och nyper och drar. Sitter den här kjolen verkligen som den ska? Borde jag ta en större storlek, eller är det här fel modell för mig?

En situtation som de flesta kan känna igen sig i – och just då vill man gärna ha ett uppriktigt smakråd.

Men lita inte alltid på det butikssäljaren säger. Enligt en enkät bland handelsanställda, gjord av universitetet i Karlstad, så ljuger sex av tio butiksanställda ibland för kunden. Orsakerna är ofta lättja – ”nej, medium är slut” [”jag orkar inte gå ut på lagret och kolla”] – eller så är skälen rent sociala.

– Det handlar lite om hur vi fungerar i samhället: total ärlighet i alla lägen skulle inte gå, säger Lars Ivarsson, doktor i arbetsvetenskap vid Karlstad universitet, till Metro.