Därför är bloggarna de nya stjärnorna

Kissie, Foki och Kenza brädar ”gammelkändisar” – deras vapen: starka åsikter

1 av 3 | Foto: Karin Törnblom, Björn Wanhatalo, Carolina Byrmo
Kenza har 676 000 läsare i veckan, Blondinbella 411 000, Foki 366 000 och Kissie 750 000 läsare.
RELATIONER

De pryder tidningsomslag, skriver autografer och går på vip-fester.

Bloggarna är våra nya kändisar.

Trendexperten Stefan Nilsson förklarar varför allt fler

bryr sig mer om vad Kissie gillar för schampo än om Pernilla Wahlgrens kärleksliv.

Hur kommer det sig att unga tjejer som delar med sig av sin vardag med klädbyten, gulliga prylar, resor och (ofta provocerande) åsikter om allt mellan himmel och jord på några år har blivit ett slags svenska superstjärnor bland tonåringar?

Varför får de skriva autografer, pryda tidningsomslag och frossa i inbjudningar till samma kändisfester som ”gamla” kändisar som Pernilla Wahlgren och Jessica Almenäs?

”Har en filtreringsfunktion”

Stefan Nilsson, trendanalytiker på Trendgruppen i Stockholm, menar att vi svenskar har ett otroligt stort behov av att hänga med och smälta in, jämfört med folk i andra skandinaviska länder. Därför lyssnar vi på dem med starkast åsikter: bloggarna.

– Bloggarna hjälper oss helt enkelt att tycka ”rätt”. De har en filtreringsfunktion i det här översvämmande informationssamhället.

Dessutom testar vi gärna nya saker, framför allt inom teknik. Alla har tillgång till internet hemma, i skolan och på bibliotek. Alla kan starta en blogg. Och förutsättningarna för att den ska nå ut till många är goda, eftersom det finns en infrastruktur, säger Stefan Nilsson.

Men vårt behov av att ha någon att skratta åt och tänka: ”Tack gode gud att det inte är jag”, är ett annat skäl till bloggarnas genomslagskraft, menar han.

– Många skrattar elakt åt omogna kommentarer. Det är samma behov som när vi tittar på tv-program som ”Big Brother” eller ”Ullared”.

Nyckeln är frispråkighet

Det som gör de yngre bloggtjejerna så spännande jämfört med de ”gamla” kändisarna är inte minst deras frispråkighet.

– Ju starkare åsikter du har desto fler hittar till bloggen.

Att vara en nykomling kan till och med vara en fördel om man strävar efter att bli rik och berömd. Är man ung, kaxig och oetablerad är det nämligen lättare att ha starka åsikter på sin blogg, än om man är heter Charlotte Perrelli eller Carola, säger Stefan Nilsson och förklarar:

– Ju äldre man blir desto fler band i branschen har man knutit och riskerar att såra vänner och kollegor.

Har tåget gått för ”gammelkändisar”?

– Ja, lite. Enda sättet att få tillbaka en dedikerad och engagerad publik är att ha starka åsikter. Men då får man kanske inte komma tillbaka till tv-soffan.

– Det finns egentligen bara en enda kändis som kan hantera båda delar, och det är Carolina Gynning, säger Stefan Nilsson.

FAKTA

Topplistan: 6 succébloggar

KISSIE

Namn: Alexandra Nilsson.

Ålder: 18.

Bor: Stockholm.

Gör: Studerar på gymnasiet.

Bloggar om: Fester, shopping, mode, elakheter.

Antal träffar/vecka: Cirka 750 000.

KENZA

Namn: Kenza Zouiten.

Ålder: 18.

Bor: Stockholm.

Gör: Jobbar på MTV, designar kläder och skor.

Bloggar om: Kompisar, fester, mode, musik, sin hund Armani.

Antal träffar/vecka: Cirka 676 000.

BLONDINBELLA

Namn: Isabella Löwengrip.

Ålder: 19.

Bor: Stockholm.

Gör: Entreprenör, föreläsare.

Bloggar om: Kändisfester, politik, mode, entreprenörskap.

Antal träffar/vecka: Cirka 411 000.

FOKI

Namn: Anchisa Wallström.

Ålder: 18.

Bor: Umeå.

Gör: Studerar på gymnasiet.

Bloggar om: Roliga prylar, Japan, sin vardag.

Antal träffar/vecka: Cirka 366 000.

PAOW

Namn: Paulina Danielsson.

Ålder: 16.

Bor: Stockholm.

Gör: Studerar.

Bloggar om: Sig själv och sin kropp, vardagsbetraktelser.

Antal träffar/vecka: Cirka 348 000.

FUCK YOU RIGHT BACK

Namn: Katrin Zytomierska.

Ålder: 32.

Bor: Stockholm.

Gör: Programledare, projektledare på pr-byrå.

Bloggar om: Starka åsikter, sin graviditet, betraktelser.

Antal träffar/vecka: Cirka 185 000.

Ulrika Lidbo