'En naturlig del av folks liv' – vilket skitargument

Terri Eriksson tycker det finns många naturliga delar av människors liv som ändå inte platsar i klassrummet

RELATIONER
Terri Herrera Eriksson är Wendela-krönikör.
Foto: Peter Wixtröm
Terri Herrera Eriksson är Wendela-krönikör.

Mobiler på schemat. Tja, vad säger man?

För mitt inre ser jag ett hemligt möte mellan Reinfeldt och utbildningsminister Björklund:

FR: Jan, du kanske har dragit det här med den nya hårda skolan lite för långt. Inför valet 2010 ska vi lansera oss som Den Nya Mjuka Alliansen.

JB: Synd. Vi kanske ska slopa min hemliga plan på att återiföra aga och istället rekommendera kortspel på lektionstid?

FR: Nej, det är för enkelt. Vi måste visa att vi blickar framåt. Kanske ska vi uppmana eleverna att spela in egna låtar på musiken?

JB: Ja! Och lägga ut på Youtube. Eller ännu bättre: vi kan införa mobiltvång på lektionerna och lyfta fram mobilen som framtidens bästa undervisningshjälpmedel.

FR: Men blir det så bra, Jan?

JB: Inte vet jag, men det LÅTER bra! Vi kan alltid hänvisa till att mobilen är en naturlig del av människors liv.

Självklart kan man använda mobilen till en massa bra.

Man kan mycket riktigt dokumentera med den, använda kalkylatorn och surfa efter info.

Då och då kommer den säkert väl till pass i klassrummet och ett totalt mobilförbud känns ganska bakåtstävande.

Men ärligt, vid de flesta tillfällen kommer kidsen att uppdatera sin Facebookstatus (japp, jag tänker bland annat på dig, mitt kära 16-åriga syskonbarn, som Facebookar friskt under lektionstid) sms:a och spela spel.

Och jag hade självfallet gjort detsamma om jag hade haft en mobil i handen under högstadielektionerna.

Nu var istället miniräknaren det roligaste vi hade att tillgå.

(Vilket gjorde att vi snart upptäckte att om man skriver 01134 och vänder miniräknaren upp och ner står det plötsligt ”Hello”. Jättekul i flera minuter om man är en uttråkad 14-åring. Sen skrev vi mindre rumsrena saker också, men det får ni komma på själva.)

Det kanske förresten är så att om man förbjuder mobilerna så hittar eleverna andra sätt att förströ sig på.

Tro mig, man kommer långt med miniräknare och lappar (analoga sms).

Ett mobilförbud kommer troligtvis inte att höja koncentrationsnivån särskilt många snäpp.

Men det betyder inte att man ska göra en tvärvändning och hylla den som undervisningsredskap.

Moderaten Oskar Öholm menar att mobilen passar i klassrummet för att den är ”en naturlig del av människors liv.”

Ha, vilket skitargument.

Det finns mycket som är en naturlig del av människors liv och som ändå inte platsar i klassrummet.

Eller vad sägs om mat, säng och hångel?