Reklamen för tamponger blev bannlyst

RELATIONER

Ordet vagina får inte användas i amerikansk tv.

Inte ens i reklam – för tamponger.

– Det är lustigt eftersom hela den här reklamfilmen handlar om censur, säger Merrie Harris, chef på pr-byrån som ligger bakom.

Amerikanarna uppskattar inte att ordet vagina nämns i tv.
Amerikanarna uppskattar inte att ordet vagina nämns i tv.

I måndags skulle den nya tampong-reklamen börja sändas på flera tv-kanaler i USA.

Men tre tv-bolag sade nej – med hänvisning till att ordet vagina förekommer.

Filmen klipptes om och v-ordet byttes mot uttrycket ”där nere”, down there.

Men det räckte inte. Två av tre bolag vägrar fortfarande att sända den. Vilka bolag det rör sig om är det inte känt.

Enligt pr-byrån JWT som ligger bakom var själva idén att driva med tampongreklamen.

– Hela den här genren har varit väldigt förskönande, till och med nedlåtande. Vi vill säga: nu räcker det med förskönande omskrivningar. Tampong är inget fult ord, och inte vagina heller, säger Merrie Harris på JWT till New York Times.

Driver med tidigare reklam

Den bannlysta reklamfilmen inleds med att en kvinna i 20-årsåldern säger:

– Vad jag tycker om att ha mens? Jag älskar det!

Sedan fortsätter hon ”Ibland vill jag bara springa på stranden” och ”På tredje dagen vill jag verkligen bara dansa”. Samtidigt visar bilder kvinnan springande längs vattenbrynet och klipp från en dansklass.

När blå vätska hälls ut på en binda i nästa klipp, säger hon:

– Tv-reklamen är verkligen till stor hjälp eftersom de använder den där blå vätskan och jag bara ”ah, är det så det ska vara!”.

Andrew Meurer på företaget Kimberly-Clark som saluför det aktuella tampongmärket menar att det hela är en drift med hur reklamen för kvinnliga hygienprodukter utvecklats.

– Vi är också skyldiga, så det är inte det att vi är annorlunda. Vi sätter ljuset på oss själva, och vad vi gjort tidigare. Vi skyller inte på andra, säger Andrew Meurer till New York Times.

Wendela.se