Jämställdhet – eller bara omvänd sexism?

Rugbylaget Stade Français satsar på rosa matchställ och utvik för att locka kvinnlig publik

Foto: PETER MORRISON/AP
RELATIONER

Rosa matchställ och spelarutvik.

Nej, det handlar inte om någon damidrott, utan om ett herrlag – i rugby.

Stade Français satsning på att locka kvinnlig publik är uppenbarligen smart marknadsföring.

Men är det jämställdhet – eller bara omvänd sexism?

Foto: PETER MORRISON/AP

Det har stormat kring volleybolldamernas spelardräkter och dambrottningens utmärkelser till EM:s ”snyggaste” brottare.

I Frankrike finns herrlaget som slår mynt av tajta spelardräkter och utvikningskalender – för att dra till sig en ny publik.

– Att locka kvinnor är viktigt, säger Mathias Poursine, vd för klubben Stade Français till Dagens Nyheter.

Fler kvinnor i publiken

Och den nya strategin har varit framgångsrik. Enligt egen uppgift består publiken numera till hälften av kvinnor.

Förändringen började efter det att miljardären Max Guazzini i början av 1990-talet köpt upp det lilla parisiska rugbylaget.

De blåa tröjorna byttes till rosa, biljettpriserna sänktes och cheerleaders och fyrverkerier gjorde hemmamatcherna på fotbolls-VM-arenan till rena folkfesterna.

Superkändisar som "gudmödrar"

Supermodellen Naomi Campbell och artisten Madonna skänkte strålglans till klubben genom att bli dess ”gudmödrar”.

Dessutom har spelarna hårdlanserats som sexsymboler. Kalendrarna med bilder på spelare, endast iförda rugbyboll, har blivit enorma försäljningssuccéer.

– Vi vill visa att vi har lika snygga spelare som fotbollen har i David Beckham och Cristiano Ronaldo. Rugbyspelare behöver inte vara två meter långa, väga 120 kilo och ha brutna näsor, säger Mathias Poursine till Dagens Nyheter.

”Idrottsvärden – a man's world”

Jennifer Wegerup på Sportbladet menar att försöket att spela på en sexig image inte går att jämföra med att beachvolleytjejerna spelar i bikini.

– Allting ingår ju i ett större sammanhang och idrottsvärlden är verkligen a man's world. Så därför är det inte samma sak. Mannen är inte ett objekt i samhället och i sporten, säger hon.

Hon menar att Stade Français underskattar den kvinnliga publiken.

– Den lever kvar, synen att tjejer inte förstår spelet. Som om kvinnor inte skulle kunna gå på en match för att se bra rugby, säger Jennifer Wegerup.