Ica-Stig fälld för sexism

Reklamombudsmannen: Kvinnor kör truck lika bra

RELATIONER

Ica-Stig har fällts för sexism.

Ett avsnitt visar att kvinnor inte kan köra truck.

Ica-Stig är omåttligt populär bland svenska folket. Men efter drygt 300 reklamavsnitt på tv har han drabbats av ett bakslag.

Reklamombudsmannen, RO, har fällt ett avsnitt för könsdiskriminering.

Förbjöd reklamen

Enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd konserverar filmen "en otidsenlig syn på könsrollerna på ett sätt som är kränkande för kvinnor".

ICA visar inte längre filmen.

– Vi accepterar deras beslut, säger Magnus Wikner, marknadschef på Ica.

ICA, och reklambyrån King, har gjort över 300 filmer med den populäre handlaren Stig och hans anställda. Filmerna har vunnit flera priser och gästas ständigt av kändisar.

Truckar svårstyrda

I reklamfilmen förbjuder handlaren Stig sitt nyanställda biträde Cindy att köra trucken inne på lagret. Något hon gör ändå, vilket får ödesdigra konsekvenser när hon demolerar hela butiken.

Är Ica-Stig sexist?

– Absolut inte, säger Magnus Wikner på Ica.

Att Cindy inte kan köra truck beror inte på att hon är kvinna, utan att truckar är allmänt svåra att framföra.

– Kvinnor är minst lika bra på att köra truck som män, säger Magnus Wikner.

Trist kvinnosyn

Opinionsnämnden tycker att reklamfilmen är tydlig i sitt budskap. Kvinnor ska inte framföra fordon. Truck ska köras av män.

– Den känns schablonartad. Kvinnor är ju lika bra på att köra fordon som män, om inte bättre. Statistik visar att de är inblandade i färre olyckor än män, säger nämndens ledamot Thelma Kimsjö.

Är Stig sexist?

– Nej, det är han inte. Han är rolig. Det var ett svårt beslut. Reklamserien är oftast bra, säger hon.

Blåsväder innan

Ica-Stig har tidigare varit i blåsväder. Då gällde det en satsning tillsammans med Cancerfonden om Rosa bandet som uppmärksammade bröstcancer.

I filmen undrar en storbystad kund var hon kan få tag på Cindy. Butiksbiträdet Ulf stirrar på hennes bröst och säger han att hon är vid "lökarna" – vilket är en felsägning. Hon är vid bullarna.

Reklamen friades. Anspelningarna på bröst ansågs humoristiska och tydligt överdrivna, enligt nämnden.

Se reklamen:

Obs! Extern länk.

Fälld eller friad?

Tre anmälda reklamfilmer.

En blev fälld – vilken?

Obs! Länkar till filmen på Reklamombudsmannens hemsida.