Detta vill kvinnor ha – när de shoppar

Ny undersökning om svenska kvinnors behov under shoppingrundan

Foto: colourbox
RELATIONER

Rena, säkra miljöer och många toaletter är de absolut viktigaste faktorerna för svenska kvinnor.

När de shoppar, åtminstone.

– Renlighet är ett nyckelord för de flesta kvinnor, säger Paco Underhill, expert på konsumentbeteenden.

Paco Underhill, expert på konsumentbeteenden, har skrivit boken ”What Women Want”.
Foto: Steen & Ström
Paco Underhill, expert på konsumentbeteenden, har skrivit boken ”What Women Want”.

Vi lever i en manlig värld där det mesta ägs, designas och drivs av män.

Trots det borde fler företag försöka bli lite mer ”kvinnovänliga”, menar Paco Underhill.

Hans nya bok ”What women want” beskriver de behov och önskemål som dagens kvinnor har på samhället. Han konstaterar att kvinnor är mer krävande kunder än män, men att man tjänar på att tillgodose kvinnornas krav. Om man höjer standarden till kvinnornas nivå, tilltalar man båda könen i stället för bara det ena.

– Man skjuter sig själv i foten om man inte tänker på vad kvinnor vill ha. Män lägger inte märke till ett hårstrå på sängen när de kliver in i ett hotellrum, men kvinnor gör det, säger han.

Stressade shoppare

Själv är Paco Underhill besviken på att många varuhus har utformats efter designernas önskemål, i stället för att ta hänsyn till kundernas bekvämlighet. Dagens kvinnor jobbar, tar hand om hemmet och är ofta den som försörjer familjen, vilket gör att de har ont om tid när de shoppar. Därför borde miljöerna underlätta shoppingen.

Med inspiration från Paco Underhills bok har köpcentrumföretaget Steen och Ström gjort en enkätundersökning bland 1 000 svenska kvinnor, och har på så sätt kartlagt vad som bör prioriteras i svenska köpcentrum.

Det viktigaste för de handlande kvinnorna är att miljöerna är välstädade och säkra, samt att det finns gott om fräscha toaletter. Utbudet av butiker värderas också högt.

Utbudet viktigt

Undersökningen visar också att kvinnorna vill ha bra och bekväma mötesplatser.

– Bänkar och liknande ska vara bekväma och gjorda för att sitta på, de ska inte vara designade för att vara snygga, säger Charles Larsson, marknadschef på företaget.

Vikten av trevliga mötesplatser kan höra ihop med att många kvinnor shoppar tillsammans med sina väninnor. Då värdesätts mysiga restauranger och caféer i högre grad, menar Charles Larsson.

FAKTA

Viktigast i köpcentrum för svenska kvinnor:

1. Städning och renlighet

2. Säkerhet och trygghet

3. Lättillgänglig parkering

4. Tillräckligt många och välplacerade toaletter

5. Utbud av caféer och matställen

Elsa Larsson