Orakad armhåla – över gränsen?

American Apparels nya kampanj kritiseras på nätet

RELATIONER

”Pedofilish.” ”Creepy.” ”Kampanjen har gått för långt.”

Klädkedjan American Apparel provocerar igen.

Den här gången med orakade armhålor, troslösa och toppless modeller.

En av bilderna i den nya, omtalade kampanjen från American Apparel.
En av bilderna i den nya, omtalade kampanjen från American Apparel.Foto: americanapparel.com

En modell målar naglarna, endast iförd trosor.

En annan visar sina inte helt nyrakade armhålor.

En tredje klättrar i träd och avlöjar en troslös rumpa.

Bilderna ingår i American Apparels senaste kampanj med printannonser och har redan väckt reaktioner.

På Twitter och bloggar kallas den ”creepy”.

Flera tyckare menar att den har pedofila undertoner och har gått över gränsen.

Tidigare i blåsväder

Den amerikanska klädkedjan, som har två butiker i Sverige, båda i Stockholm, har tidigare varit i blåsväder för sin provokativa reklam.

För drygt ett år sedan stoppades en annonskampanj av brittiska Advertising Standards Authority för att den ansågs ”opassande”.

På bilderna visade den unga modellen inte bara en luvjacka, utan också brösten.

Enligt företaget skulle kampanjen den gången illustrera olika realistiska sätt som en jacka bärs på.