De visade brösten på Nobelfesten

Häng med på Knicker Kittens burleskshow!

1 av 7 | Foto: MAGNUS WENNMAN
knicker kittens Pepper Potemkin, Ingrid Ignition eller Lola van Dyke – bakom artistnamnen döljer sig vanliga kvinnor med vanliga arbeten. Burleskshowerna började 2006 och lockar fler och fler att pröva på.
RELATIONER

När Knicker Kittens visade brösten på Nobel-efterfesten orsakade det stora rubriker och moraldebatt.

– Svenskarna är ett frigjort folk, sa pristagaren i ekonomi Eric S Maskin.

Aftonbladets Magnus Wennman och Pernilla Ericson tillbringade en kväll bland strass och strumpeband.

Mosebackes artistloge är en röra av glitter, strass och pinup-mönstrade resväskor. Knicker Kittens repeterar hulahula-dansen.

– Repet! väser Ingrid Ignition och truppen griper ett osynligt rep och hular leende åt sidan.

– Måste ni stå så tätt? Får vi synas alls? klagar Lola van Dyke från de bakre leden.

– Ni får den plats ni förtjänar! skrattar gruppens ledare Duchess Dubois, och klatschar till Lola.

– Om ni skulle snubbla och slå ihjäl er på scenen, glöm inte att le och vinka, säger Duchess.

Husbandets sångare vill in. Han öppnar dörren i en springa. Ropar:

– Är ni anständiga?

–?Aldrig, replikerar Duchess blixtsnabbt.

Stora rubriker

Knicker Kittens fick stora rubriker när de uppträdde på Nobel-efterfesten. Gudrun Schyman kallade artistvalet ”unket”, med tillägget ”en fördomsfull inställning kring vad Nobelpristagarna skulle tycka var roligt”. Duchess lutar sig fram när ämnet kommer på tal.

– Varför skulle inte kvinnor kunna ha roligt åt en show med avklädda kvinnor? Vi brukar likna burlesken med en kvinnlig dragshow. Hade det varit en killtrupp med plymer, paljetter och snoppar under klänningarna, så hade det inte blivit samma moralpanik.

Baby Bonaparte lägger ifrån sig pudervippan och ansluter.

– Jag tror att Gudrun Schyman hade reagerat annorlunda om hon hade sett oss uppträda. Så fort man nämner ordet ”striptease” så tänker sig folk en mörk salong, en strippstång och trasiga, utsatta tjejer. En show som är till för att attrahera män. Och det är inte alls vad vi sysslar med. Det är kvinnor som kommer fram och tackar oss för en härlig show.

Showformen uppstod i 1860-talets New York. Med sång, akrobatik och stripteasedans drev showtrupper med överklassens finkultur. Sex på lek. Humor och allvar. När svartklubbarna tog över på 1930-talet blev burlesken mer stripteasebetonad.

Dita von Teese en trendsättare

Burlesken var länge en doldis i media. Dita von Teese väckte trenden på nytt, med sin mjölkvita hy, strassprydda korsetter och shower där hon badar nästintill naken i ett martiniglas. Allt fler klubbar runt om i världen erbjuder nu burleskshower. Sverige är inget undantag. En burleskakademi, där kvinnor i alla åldrar och storlekar kan lära sig att bump’n’grinda och snurra sina brösttofsar, har öppnats i Stockholm. Och burlesken färgar av sig på mode och inredning. Krögaren Melker Anderssons nya restaurang Le Rouge ser ut som en scen ur filmen ”Moulin Rouge”. Lyxiga lingeriebutiken Agent Provocateur slog nyligen upp portarna i Stockholm och lockar med syndiga korsetter och strumpeband. Bokhandeln flödar över av erotisk litteratur. Och Carolina Gynning reste till Los Angeles för att testa burleskstriptease för sitt tv-program.

Knicker Kittens möttes i kärleken till klassiska filmstjärnor, femme fatales, technicolormusikaler och sekelskifteskläder. De sydde kostymer och stal danssteg från gamla filmer. Premiären var på Södra teaterns Hootchy Kootchy Club i Stockholm 2006. Sedan dess har truppen samlat på sig fler medlemmar.

– Knicker Kittens hade audition, och då tog jag chansen. Jag har alltid varit fascinerad av pinuppor, och drömt om att få stå på en scen, att sjunga och dansa, säger Pepper Potemkin som även sjunger i ett coverband, och extraknäcker som korsettmodell.

Vid middagsborden runt scenen sorlar publiken. Det är män och kvinnor. Yngre och äldre. Små och stora sällskap.

Ridå.

Truppens konferencier Madame Magduschka stegar runt på scenen och brölar med rysk accent. Knicker Kittens gör entré och dansar igenom ett gruppnummer. Strör glitter omkring sig. Nerver märks av i de bakre leden, men publiken bjuder på en varm applåd.

Lyx och flärd

Inne i logen är Lola van Dyke i full färd med att byta om.

– Jag flyr in i en annan värld, en annan roll, till det glada 20-talet. När jag blir Lola van Dyke är jag lite lättsammare och kaxigare, jag blir förälskad och romantisk. Lola vill leva ett liv i lyx och flärd, på scenen.

”O daddy don’t make your sweet mama cry” pärlar det i högtalarna. Rödlockiga Dixie Belle äntrar scenen i röd, pälskantad dräkt. Tatueringar klänger över hennes armar, och hon gnistrar av glitterspray. Hon knixar och flirtar med publiken, strippar till korsett och röda sidentrosor och får många busvisslingar. Ljuset tonas ned. Gästande kabarésångerskan Åsa Hasselblad börjar sjunga i mörkret. En ensam spotlight letar reda på henne. Det är ljuvt och lent och applåderna rungar.

Jubel Gästartisten Tallulah Freeway gjorde succé.
Foto: MAGNUS WENNMAN
Jubel Gästartisten Tallulah Freeway gjorde succé.

Baby Bonaparte gör entré i lång guldklänning, dold bakom svarta solfjädrar. Ögonen glimmar av guldglitter. De äldre damerna i publiken höjer fascinerat på ögonbrynen och männen bakom mig drar efter andan när hon knyter upp ett strumpeband och stryker det bakom nacken.

– För 100 år sedan hade det här varit porr, viskar de sinsemellan.

Strippar till stringtrosor

Det går ett sus genom publiken när kvällens gästartist från Berlin, Tallulah Freeway, gör entré. Hon är nästan två meter lång, och skrider makligt upp på scenen, klädd i kort jacka, trosor och hög hatt. I handen håller hon ett paraply. Hon strippar ner till stringtrosor och rosenknoppar på brösten, och avslutar med att slå upp sitt paraply. En kaskad av röda rosor faller ner över henne. Publiken ”aaa”:ar och ”ooo”:ar.

Duchess Dubois lockar till skratt. Klädd i väst och hatt dansar hon omkring och uppmanar åskådarna att inte ”skvallra för mamma”.

I logen far glitter och lösögonfransar åt alla håll. Hulahuladansen avslutar kvällen. Publiken applåderar och tjoar, och med svingande tasslar och nätta vinkningar lämnar Knicker Kittens scenen.

En äldre dam tränger sig in i logen, som nu är full av folk. Det är Lola van Dykes mamma. Hon kramar sin dotter hårt.

– Ni var så roliga! Jag är så stolt över dig! Jag tänkte inte ens på att ni var halvnakna!