Männen blir lata – kvinnorna tar för sig

Så blir 90-talisterna i framtiden

– De vill inte jobba lika hårt som föräldrarna, säger framtidsforskaren Peter Majanen om 90-talisterna. Personen på bilden har ingenting med artikeln att göra.
– De vill inte jobba lika hårt som föräldrarna, säger framtidsforskaren Peter Majanen om 90-talisterna. Personen på bilden har ingenting med artikeln att göra.Foto: colourbox
RELATIONER

De är starka entreprenörer som drömmer om kärnfamiljen.

Men 90-talisterna är också lata.

– Det är framför allt killarna som inte alls är villiga att anstränga sig särskilt mycket, säger framtidsforskaren Peter Majanen.

Peter Majanen, framtidsforskare.
Peter Majanen, framtidsforskare.Foto: Quattroporte

De äldsta av dem har hunnit fylla 20 år – och så småningom ska de styra landet.

I en ny undersökning försöker framtidsbyrån Quattroporte sätta fingret på 90-talisterna.

Tidigare studier har framställt dem som en generation av entreprenörer.

– Entreprenörsskapet är fortfarande väldigt starkt. Och det är intressant för så var det inte i Sverige för tio år sedan. Det är en del av individualiseringen: för att göra det jag vill måste jag fixa det själv, säger Peter Majanen.

Uppvuxna under nittiotalskrisen och 2000-talets vågor av varsel har de dragit slutsatsen att själv är bäste dräng.

– De har insett att en anställning i en stor organisation inte behöver betyda trygghet.

Lathet bland unga killar

Men jämte gör-det-själv-filosofin finns en annan stark trend.

– Vi kallar det laziness, lathet. Tanken på att bara göra det man själv tycker är kul. De vill inte jobba lika hårt som föräldrarna, säger Peter Majanen.

Och i dagarna har 10 ungdomar födda i slutet av 80- och början av 90-talen i SVT-serien ”Ung & bortskämd” fått vuxensamhället att rasa.

– Jag är inte helt säker på att man ska skylla allt på föräldrarna. Det här är en förändring som vi har sett komma gradvis, säger Peter Majanen.

Lättjan finns framför allt bland de unga männen. Tjejerna står för framåtandan.

– Det spekuleras ibland i att vårt kommunikations- och relationsinriktade samhälle funkar bättre med den kvinnliga könsrollen. Men jag tror att det också kan bero på att killarna mognar senare. Och idag är det svårare att komma ikapp, förr fick man alltid en andra chans i och med Komvux, till exempel.

Sverige och Indien

Peter Majanen har under ett antal år studerat den uppväxande generationen, inte bara i Sverige utan i ett antal andra länder. Den senaste undersökningen har siktet inställt på Indien. Där är det framför allt lägre medelklass och uppåt som studerats.

Och indisk och svensk ungdom är mer lika än man kan tro.

– Om man tittar framåt tror jag skillnaderna kommer blir ännu mindre. Till en del handlar det om att de blir mer västerländska, tyvärr ofta på ett lite okritiskt sätt och på bekostnad av sin egen kultur. Man kan nästan tala om en kulturdöd, säger Peter Majanen.

Anmärkningsvärt är att entreprenörsandan är tydligare i Sverige. Men också tendensen till lättja.

Och även om längtan efter kärnfamilj är stark i båda länderna, verkar relationen vila på olika grunder.

– I Sverige vill man leva ihop med någon som har samma värderingar och livsstil. I Indien är ekonomisk stabilitet och utseende viktigare. Det beror nog på att Indien fortfarande präglas mer av traditionella könsrollsmönster. Samt att det är hög status med pengar. I Sverige har ju de flesta det hyfsat ställt, säger Peter Majanen.

FAKTA

90-talisterna – sådana är de

Driftiga. Stark entreprenörsanda, särskilt bland flickorna.

Kreativa. Drömyrket är inte att bli kändis – utan designer.

– Jag tror 50 procent av dem säger att de vill bli designer, säger Peter Majanen.

Traditionella. Vill leva kärnfamiljsliv med två barn och en partner som delar deras värderingar och livsstil.

Lata och lustdrivna. Vill bara göra det de själva tycker är kul.

– Särskilt killarna är inte villiga att anstränga sig särskilt mycket, säger Peter Majanen.

Individualistiska.

– Det här draget accentueras för varje generation.

Andliga. Stort intresse för andliga frågor, intuition och reinkarnation.

– För företag och varumärken kommer det blir viktigt att utveckla ett ”spirituellt kapital”. Frågan är om kyrkan kommer att kunna fånga upp det här, säger Peter Majanen.

...och tidigare generationer

40- och 50-talister

Uppvuxna i folkhems-Sverige. Som unga var de radikala världsförbättrare.

60-talister och tidiga 70-talister

Den ironiska generationen. Självcentrerade, utskällda för bristande världsengagemang.

70- och 80-talister

Beskyllda för att vara cyniska och ovilliga att växa upp. Sociala livet viktigare än jobbet.

Vi är födda på 90-talet

Angelica Bengtsson, stavhopperska, född 1993.

90-talisten Angelica Bengtsson. Här på DN-galan 2009. FOTO: Pernilla Wahlman
90-talisten Angelica Bengtsson. Här på DN-galan 2009. FOTO: Pernilla WahlmanFoto: Pernilla WAHLMAN

Isabella Löwengrip, ”Blondinbella”, bloggerska, född 1990.

Amy Diamond, sångerska, född 1992.

Anna Bergendahl, sångerska, född 1991.

Bill Skarsgård, skådespelare och kändisbarn, född 1990.

Anton Abele, riksdagsman, född 1992.

Benjamin Wahlgren Ingrosso, artist, född 1997.