”De framställs som sexobjekt”

Hotellkedjans reklam fälld av Reklamombudsmannen

Sju privatpersoner har anmält First Hotels reklam till Reklamombudsmannen, som nu fäller kampanjen. – Genom deras klädsel och pose framställs de som rena sexobjekt, skriver Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig i sin bedömning.
Sju privatpersoner har anmält First Hotels reklam till Reklamombudsmannen, som nu fäller kampanjen. – Genom deras klädsel och pose framställs de som rena sexobjekt, skriver Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig i sin bedömning.Foto: First Hotels
RELATIONER

– Sleep with us, säger piccolon och städerskan i reklamen.

Humor, hävdar hotellet.

Sexism, säger Reklamombudsmannen som fällt kampanjen.

På den ena bilden sitter en kvinna klädd som ett gammaldags hembiträde på sängkanten och tittar förföriskt över glasögonbågarna.

Den andra visar en piccolo med uppknäppt jacka.

Och till det: texten ”Sleep with us”.

Uppfattas som kränkande

Sju privatpersoner och två organisationer hade anmält First Hotels reklamkampanj till Reklamombudsmannen (RO) som nu fäller kampanjen.

Reklamen anses könsdiskriminerande och strider därför mot Internationella Handelskammarens regler.

Anmälarna skriver bland annat att annonserna ger intrycket av att hotellet erbjuder prositutionstjänster.

Reklamen uppfattas som kränkande och som att den förmedlar en unken kvinno- och manssyn.

”Framställs som sexobjekt”

Hotellet skriver i sitt svar till RO att man vill förmedla den humor som finns bland de anställda.

First Hotels påpekar också att det finns en variant med en manlig modell och en med en kvinnlig.

De lite gammaldags uniformerna som används i bilderna ska understryka det humoristiska inslaget.

RO väljer dock att gå på anmälarnas linje.

– Genom deras klädsel och pose framställs de som rena sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor och män i allmänhet. Texten ”Sleep with us” och ”Our first members are getting it on a regular basis” förstärker det kränkande intrycket. Marknadsföringen är därmed könsdiskriminerande, skriver Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig i sin bedömning.