”Ta Blondinbellas makt på allvar – hur skrämmande det än är”

Daniel Pernikliski om ”mediababes”

RELATIONER
Daniel Pernikliski är Wendela-krönikör.
Daniel Pernikliski är Wendela-krönikör.

Det har skrivits en guide till kvinnor, ”Mediababe” av Jaqcueline Kothbauer, om hur de ska bli framgångsrika med hjälp av sociala medier, bland annat genom att blogga. Kvinnor lär ha en extra stor chans till framgång, eftersom de ofta är bättre tränade i relationer än män och Blondinbella är ett av föregångsexemplen.

Om jag har förstått saken rätt så har Blondinbella gått från att ha påverkat ungdomars val av skor, smink och bakelser, till att faktiskt påverka även politiskt.

Bland annat tror jag inte att Anton Abele, vars största (och mig veterligen enda) bedrift är en facebook-grupp mot våld, hade lyckats ta sig till riksdagen utan hennes hjälp. Hur skrämmande det än är så måste man då ta hennes, och de sociala mediernas, makt på allvar.

Har man ett drivande intresse av någonting, en idé, eller en produkt är det ett enormt handikapp att inte behärska de sociala medierna.

Men för de som saknar någon egentlig plan med sitt bloggande, riskerar ett ”mediababe-skap” att bli en riktig fälla.

Kissie är ett bra exempel på det. Hon har ungefär en miljon läsare som dagligen följer hennes festande och hennes maniska plastikopererande av sin kropp.

Det räcker med en snabb titt på den lilla flickan för att förmoda att hon nog inte mår så himla bra.

Det är heller inte särskilt sannolikt att folk kommer att vilja följa hennes bravader när hon är 40, eftersom hennes läsare då är vuxna och sannolikt (och förhoppningsvis) har andra intressen.

Vad man än tycker om det Blondinbella gör, så har hon lyckats använda sitt ”mediababe-skap” och sin blogg till att skapa sig en karriär, genom att ge sig in på nya territorier.

För Kissie blir bloggen som en långsam undergång, med en miljon påhejare, eftersom fördärvandet av hennes person är själva produkten.