Så slipper du julstressen – expertens bästa råd

Stresskonsulenten Mona Hermansson tipsar

Foto: colourbox
RELATIONER

1. Inga måsten

Mona Hermansson, stresskonsulent.
Mona Hermansson, stresskonsulent.

Ta bort så många ”måsten” du kan. Gör en lista på allt som behöver göras, och ställ dig själv frågan vid varje punkt: ”Måste jag göra det här? Eller tror jag bara att jag måste? Vem kräver att jag måste göra det?”

2. Planera

Att sprida ut julklappsinköpen över tid, eller att dela upp julstädningen över flera dagar, skapar inte samma känsla av krav och ångest som att vara ute i sista minuten.

3. Tänk positivt

Julen ska vara gemenskap och glädje, både när familjen städar tillsammans och öppnar julklappar tillsammans.

4. Involvera alla familjemedlemmar

Även de yngsta kan hjälpa till. Alla mår bra av att få känna ansvar och delaktighet.

5. Gör saker tillsammans

Julbaket kan bli en jättekul familjesammankomst om man gör det ihop. Bjud in mor- och farföräldrar. Umgås, baka och skratta!

6. Delegera arbetet

Låt det sedan utföras utan att du lägger dig i. Att rätta den som anstränger sig skapar bara negativ energi och mer stress.

7. Unna dig pauser i julstöket

Lägg in särskild tid där du bara ta hand om dig själv. Till exempel ett varmt bad med tända ljus och skön musik.

8. Var i nuet

Fokusera, och njut, av det du gör just nu. Fyll inte tankarna med allt du ännu inte hunnit med.

Fredrik Backman
bonus@aftonbladet.se