Han gör affärer – av svenskarnas affärer

Nu kommer otrohetssajten Ashley Madison till Sverige

RELATIONER

De tjänar pengar på folks otrohet.

Nu vill en av världens största otrohetssajter etablera sig i Sverige.

– Vi uppfann inte affärer. Vi erbjuder bara ett säkert och diskret sätt att ha en affär, säger Constantin Dietrich, Europachef för Ashley Madison.

– Jag har inga moraliska betänkligheter kring att vi tjänar pengar på folks otrohetsaffärer. Min fru har inte heller några problem med det; vi diskuterade igenom det innan jag tog jobbet. Barnen är 3, 7 och 9 år och en dag måste jag förklara för dem vad jag jobbar med, säger Constantin Dietrich, Europa-chef för otrohetssajten Ashley Madison.
– Jag har inga moraliska betänkligheter kring att vi tjänar pengar på folks otrohetsaffärer. Min fru har inte heller några problem med det; vi diskuterade igenom det innan jag tog jobbet. Barnen är 3, 7 och 9 år och en dag måste jag förklara för dem vad jag jobbar med, säger Constantin Dietrich, Europa-chef för otrohetssajten Ashley Madison.Foto: Avid Life Media

”Livet är kort – ha en affär.”

Så lyder mottot för dejtingsajten för personer som redan lever i en relation.

Men det betyder inte att de uppmuntrar folk att ljuga och bedra.

– Nej. Vi övertygar ingen. En reklamspot i radion är inte orsaken till att folk är otrogna, säger Constantin Dietrich, Europachef för Avid Life Media på Sverigebesök.

Istället, säger han, erbjuder de ett säkert och diskret sätt att göra det.

– Vårt ledord är diskretion. Det är bättre att komma till oss och hitta en likasinnad istället för att gå till en vanlig dejtingsajt och ljuga att du är singel. Eller ha en affär med en kollega, eller med din mans bäste vän, vilket är de klassiska sätten att vara otrogen, säger han.

Man brukar säga att en orsak att vara otrogen är att man har möjlighet. Och er sajt gör det ju möjligt för fler.

– Jag förstår det resonemanget. Och det finns säkert de som inte gjort det om de inte kunnat. Men de flesta har redan bestämt sig när de registrerar sig. Många tänker väldigt länge. Särskilt kvinnor, de är väldigt målinriktade när de väl tar steget, säger Constantin Dietrich och fortsätter:

– Visst tjänar vi pengar på detta, vi är inte en välgörenhetsorganisation. Men vi levererar bara en god service som fyller ett gigantiskt tomrum.

Åtta miljoner användare

Han menar att mönstret för otrohet är ungefär detsamma vart än i världen man kommer.

Deras användare är jämnt fördelade över ålder bland deras, enligt egen uppgift, åtta miljoner registrerade användare i världen.

Från och med i vår vill de också göra affärer av nordbors affärer.

– Svenskar är väldigt ”open-minded”. Vi har förstått att maj är en bra tid här. Då blir folk aktiva och kvinnor börjar klä upp sig och göra sig vackra, antagligen för att göra intryck på män, säger Constantin Dietrich.

Ashley Madison finns idag i USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Storbritannien, Irland, Tyskland, Österrike och Schweiz.