”Vad kommer näst? Stajla din hålfot?”

Åsa Erlandson: Tävlingen i sig är inte förvånande – men man dör en smula när andra tjejer äcklas av bilderna

RELATIONER
Åsa Erlandson är Wendelas krönikör.
Foto: STEFAN MATTSSON
Åsa Erlandson är Wendelas krönikör.

Jag skiter i om folk (tjejer) har håriga ben.

Visst, det är inte snyggt. Men vem har sagt att man måste vara det?

En ”Jessica” blev dock så upprörd över att ett par ryamattor ledde Gillettes benstajlartävling (Vad kommer näst? Stajla din hålfot?) att hon skrev in och klagade. Hon hade nämligen tänkt vara med och rösta men ångrade sig när hon såg att ett par håriga ben ledde tävlingen: ”Jättetråkigt”. Och vips togs den opassande bilden bort.

Det förvånar mig inte ett ögonblick att Gillette bara visar upp en godkänd, polerad bild av hur kvinnor får se ut. Det är ett kommersiellt företag som vet vad som säljer, dessutom vill de kunna använda vinnarbilden i sin reklam och då duger inte en apa gubevars.

Däremot dör man en smula när andra tjejer äcklas. Men vad vet jag, Jessica själv kanske är konstant len som en babyrumpa över hela kroppen, doftar blommor efter en joggingrunda och helt enkelt bara är lite ovan?

Bortsett från att tävlingen i sig just nu leder tävlingen ”årets fånigaste tävling”, är den ett enda stort feltänk. Deras catchline är ”Inspirera fler att våga visa spirorna!” och därför borde galleriet vara fullt av bilder på knubbiga, håriga, ärrade eller varför inte psoriasistäckta ben. Och inte som nu, fullt av väna bambis (och en och annan brud som missuppfattat helt och tryckt upp dekolletaget istället). Jag har lite svårt att se det modiga i att posera perfekt.

Gillette har också lyckats med konststycket att diskvalificera en potentiell storkund. Istället för att se potentialen i lurviga Natashja och tänka ”jeeez, den kvinnan behöver verkligen en hyvel”, rakar man bort henne. Och därmed en stor skara sympatiapor som, givetvis, redan startat en Facebookgrupp i ämnet. Själv nobbar jag redan Gillette Venus, inte av politiska skäl utan för att jag inte begriper vitsen med tjejhyvlar överhuvudtaget (och varför de måste vara godisfärgade). Istället lånar jag min sambos hyvlar som garanterat klarar av att göra jobbet.

Jag har dock ett litet hopp kvar om att världen inte är så här dum i dag. Att vi faktiskt inte nått benstajlarbotten. Utan att det bara är som vanligt: en enda pr–kupp alltihop, inklusive den upprörda signaturen ”Jessica”, iscensatt av provokationsbyrån Studio Total som gjort sig känd för att ta devisen ”all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet” till en ny nivå. Och då måste vi väl ändå lyfta på hatten och säga att de lyckades.